Statistik: Elbilsförare betalar hälften så mycket i underhållskostnad

Elias G. Lindström

Elias G. Lindström

20 nov 2020

Elbilar kräver inte vätskebyten och har mycket färre delar i motorn som komplicerar mekaniken. Det är därför allmänt bekant att reparation- och servicekostnaden på en elbil är lägre än på en bil med förbränningsmotor. 

En studie från den amerikanska konsumentorganisationen Consumer Reports visar mer noggrant hur mycket elbilsföraren sparar: Den genomsnittliga underhållskostnaden för batteribilar, liksom för laddhybrider, är i det långa loppet hälften så stor jämfört med den för en bil med förbränningsmotor. 

Detta demonstreras i deras tabell nedan, där de genomsnittliga underhållskostnaderna för hela bilens livslängd uppskattas. En livslängd ligger på 200 000 amerikanska miles (32 000 mil) i denna mätning. 

ICE – bilar med förbränningsmotor
BEV – batteribilar
PHEV – laddhybrider

Dessutom mättes underhållskostnaden per amerikansk mile för bilar med andra miltal än 32 000 mil, enligt tre kategorier: 0 – 50 000 amerikanska miles, 50 000 – 100 000 miles och 100 000 – 200 000 miles.

Vad som är värt att notera i denna tabell är att underhållskostnaden för laddhybrider är högre än för batteribilar upp till 100 000 amerikanska miles (16 000 mil), men blir sedan lägre vid högre miltal. Consumer Report varnar dock om att det finns en större osäkerhet i dessa siffror på grund av ett mindre stickprov.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!