Stellantis investerar i start up för natriumjonbatterier
Carl Undéhn
15 jan 2024
Natriumjonbatterier där dyrt litium ersätts med billiga salter ser ut att intressera allt fler biltillverkare. Trots att de idag har lägre energidensitet än med kemin som används hos dagens batterier.
Jättekoncernen Stellantis, med märken som Fiat, Citroën, Opel och Peugeot, har nu investerat i det franska start up-bolaget Tiamat. Exakt vilken summa det handlar om framgår inte, men företaget vill bygga en fabrik för natriumjonbatterier i norra Frankrike. Den ska enigt planerna stå klar 2026.
– Att utforska nya alternativ för mer hållbara och prisvärda batterier som använder allmänt tillgängliga råvaror är en viktig del av våra ambitioner i den strategiska planen Dare Forward 2030, säger Ned Curic som är teknikchef hos Stellantis.
Enigt planen Dare Forward 2030 vill Stellantis säja fem miljoner elbilar om året från 2030. Med presentationen av Citroën ë-C3, som uppges bli Sveriges billigaste elbil med ett pris från 299.900 kronor, lanserade Stellantis också en ny satsning på mindre och billigare elbilar. För att pressa priset kommer Stellantis i stor skala börja använda billigare järnfosfatbatterier, LFP. Men även teknik för ännu billigare batterier är alltså något som Stellantis nu hoppas på.
Årskapaciteten för Tiamats franska fabrik väntas vid starten 2026 vara endast 0,7 GWh. Det kan jämföras med flera andra planerade batterifabriker i Europa som har en årskapacitet på mellan 40 och 60 GWh. Tre år senare, 2029, ska kapaciteten i alla fall ha ökats till 5 GWh per år.