Större och tuffare – Toyota gör en ”suvkombi” av bZ4X

Carl Undéhn

Carl Undéhn

16 maj 2025

När vi trodde att suven ersatt kombin så går Volkswagens elkombi ID.7 Tourer nu och blir Sveriges mest registrerade elbil hittills i år. Men en blandning av suv och kombi måste väl ändå vara den optimala karossen? Så verkar Toyota ha tänkt, för nu lanseras bZ4X Touring. En modell som bäst kan beskrivas som en suvkombi som kryddats med lite Cross Country-känsla. För Touring-versionen har fått en del inslag av svart plast och svarta fälgar för en mer robust look, samt en mer markerad stötfångare bak och takreling för att kunna lasta prylar där. Hur mycket de får väga nämns däremot inte. Men enligt Toyota är relingen ”perfekt för att lasta cyklar, kajaker eller campingutrustning”.

På längden har Touring-versionen vuxit med 14 centimeter, vilket betyder att den är 4,83 meter lång. Enligt Toyota bjuder Touring-versionen på 33 procent mer plats i bagaget jämfört med vanliga bZ4X. I rena siffror betyder det ett bagage som sväljer 600 liter. Bksätet kan fällas enligt 60:40, men det finns ingen information om hur många liter det ryms med sätena fällda. Utöver det kan bilen dra släp på upp till 1,5 ton.

Den ökade längden samt att även höjden vuxit med 2 centimeter ska även ge en rymligare insida för passagerare. Där hittas den något omarbetade och mer avskalade inredning som kom till uppdateringen av bZ4X tidigare i år. Touring-versionen kommer även erbjudas med en ny färg på klädseln som döpts till City Moss.

Toyota bZ4X Touring kommer med framhjulsdrift och en effekt på 165 kW (224 hästkrafter) eller fyrhjulsdrift med effekten 280 kW (380 hästkrafter). I båda fallen handlar det om ett batteri på 74,7 kWh och Toyota nämner endast att räckvidden beräknas vara upp till 56 mil. Vilket vi får anta handlar om den framhjulsdrivna versionen.

Batteriet kan snabbladdas med 150 kW, och i och med uppdateringen av bZ4X tidigare i år fick bilen också förvärmning av batteriet som kan aktiveras både manuellt eller genom att välja en laddstation på kartan. Ombordladdaren är på 11 kW eller 22 kW, beroende på utrustningsnivå. Lanseringen i Europa är planerad till första halvan 2026, men svenska priser och lanseringsdatum har ännu inte meddelats. Den något mindre versionen av vanliga och uppdaterade bZ4X kostar från 479.900 kronor.

Annons: