Strafftullar gav rekordökning av kinesiska elbilar

Carl Undéhn

Carl Undéhn

30 jul 2024

Vi har fått en rad nya kinesiska elbilsmärken på marknaden de senaste åren. Något som nu på allvar börjar märkas i försäljningsstatistiken. Nya siffror från analysföreteget Dataforce visar att kinesiska tillverkare slog nytt rekord på den europeiska marknaden i juni då de stod för 11 procent av elbilsförsäljningen här.

I rena siffror handlar det om 23.000 elbilar, vilket är en ökning på 72 procent jämfört med maj månad. Det var framförallt MG som gick framåt på den europeiska marknaden och då med modellen MG4. Totalt registrerades det in 13.366 exemplar av elbilar från MG i Europa under juni.

Det tidigare brittiska märket ägs idag av den statliga kinesiska tillverkaren SAIC, som har fått den högsta procentsatsen på 37,6 procent när EU införde de preliminära strafftullarna på elbilar från Kina i början av juli.

Just strafftullarna är en förklaring till den kraftiga ökningen då importen ökade i juni innan de infördes. En stor del, eller 40 procent, av bilarna från MG är heller inte registrerade av slutkunder utan hos handlare som antagligen passade på att fylla upp sina lager innan strafftullarna infördes. Siffrorna är därför något missvisande och ger inte en rättvis bild av hur många kunder som faktiskt köpt eller leasat en bil från något av de kinesiska märkena.

På andra plats hittas BYD som stod för knappt 4.000 av elbilarna i Europa under juni, följt av Great Wall med märken som Ora som det registrerades 563 exemplar av.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: