Superbatterierna som ger Lucids jättesuv 72 mils räckvidd

Fredrik Sandberg

Fredrik Sandberg

7 jan 2025

Det amerikanska bilföretaget som leds av tidigare Tesla-ingenjören Peter Rawlinson har med sin modell Air slagit världsrekord i räckvidd. Extremt strömsnål drivlina parat med ett rekordlågt luftmotstånd har legat bakom rekorden. Nu har försäljningen av nästa modellen, en suv vid namn Gravity inletts i USA. Det rör sig om en strax över fem meter lång suv, med 700 liters lastutrymme bak, 226 liters frunk som dessutom kan fungera som en bänk (!). Fäller man de två bakre raderna får man in 3,4 kubikmeter.

En rejäl frunk på 226 liter, som även fungerar som en inbyggd ljugarbänk.

Prestandan är det inget fel på heller, 0–100 km/h går på 3,5 sekunder.
Nu klarnar det också kring vilket batteri som får jättesuven att klara 72 mil på en laddning, enligt den tämligen korrekta amerikanska körcykeln EPA.

Batterierna kommer från Panasonic och Gravity blir en av de första bilarna som får deras nästa generation celler som har en energitäthet med över 800 Wh/liter, vilket är 100 Wh/liter mer än vad Tesla Model 3 LR hade när den lanserades. Det gör att batteripacket är 40 procent mindre än konkurrenternas modeller, hävdar Lucid och Panasonic i ett gemensamt pressmeddelande.

Dessutom verkar vikten ha minskat radikalt. Battericellerna som är av 2170-typ – alltså samma typ av runda celler som sitter i LR-modellerna av Tesla Model 3 och Y – sitter även i Lucids basmodell: Air Pure, som har 88 kWh tillgänglig energi, men som väger över 100 kilo mindre än det 92-kWh-batteripacket som sitter i Lucid Air Touring. Vilket har fått många att undra vad orsaken är. Nu börjar gåtan klarna. Det rör sig helt enkelt om nästa generations battericeller.

Interiören i Lucid Gravity.

Exakt hur Lucid får till en volymminskning på batteripacket med hela 40 procent jämte konkurrenterna avslöjar de inte än. Men eftersom det rör sig om mindre celler är de placerade i moduler och har alltså inte fördelarna som större 4680-celler har, som kan byggas direkt som batteripack utan moduler.

Nu återstår det att se om och i så fall när 70-milasuven, som i USA börjar på 79.900 dollar, vilket motsvarar 855.000 kronor, kommer till Sverige.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!