Superdator ökar körupplevelsen i nästa generation BMW iX3
Carl Undéhn
20 dec 2023
När det 2025 är dags att lansera BMW:s nästa generation elbilar under namnet Neue Klasse blir en eldriven 3-serie först ut. En ”sportig elsuv” har också utlovats som blir en ersättare till dagens elsuv iX3.
Precis som nuvarande iX3 kommer också nästa Neue Klasse-version att förutom eldrift erbjudas med bensin-, diesel- och hybriddrift. Men med den nya tekniken som lanseras med Neue Klasse kommer iX3 ta ett rejält kliv framåt. Bland annat tack vare 800-voltssystem för snabb laddningh den senaste, sjätte generationen av BMW:s elektriska drivlina eDrive som ska vara 25 procent mer effektiv än dagens.
Tillsammans med en ny generation cylindriska celler lovar BMW upp till 30 procent längre räckvidd än hos dagens modeller. Det betyder att vi borde kunna räkna med en räckvidd på närmre 60 mil, jämfört med de 46 mil som dagens BMW iX3 tar sig på en laddning.
Standardversionen uppges vara bakhjulsdriven, men en nyhet är att nästa generations iX3 även kommer att erbjudas med fyrhjulsdrift. En kraftfull sådan ser det ut som, för enligt uppgifter till brittis kommer de båda elmotorerna bjuda på 600 hästkrafter. Bakhjulsdrivna iX3 har idag 286 hästkrafter.
Men ren kraft är inte allt, det handlar ju också om hur den kommer till uttryck på vägen. För det har BMW en superdator de kallar ”Hear of Joy”. Dess uppgift är att se till att elsuven iX3 känns som en BMW ska kännas.
– Det är inget mindre än BMW:s DNA, som omfattar allt som har med kördynamik att göra och utgör grunden för hur drivlinan och chassit samverkar och fungerar, säger BMW:s tekniske chef Frank Weber till tidningen.
Med elmotorns direkta drivmoment menar han att de har lyckats förfina körupplevelsen, jämfört med karaktären hos en förbränningsmotor som han beskriver som ”mer klumpig”.
– En elmotor reglerar otroligt fint. Vi har lyckats utnyttja detta i kombination med chassisystem för att ta elbilskörning till nästa nivå, säger Frank Weber.