/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F03%2FLynk-Suzuki-eCarExpo01.jpg)
Suzuki och Lynk & Co – fler premiärer på eCarExpo
Carl Undéhn
20 mar 2025
Elbilsmässan eCarExpo i Stockholm kommer allt närmre. Helgen 4-6 april är det dags och efter att vid fått veta att Mazda 6e finns på plats avslöjas nu fler modeller som kommer att fira Sverigepremiär på mässgolvet. Bland annat Suzuki eVitara, en 4,3 meter lång kompaktsuv som blir den första elbilen från den japanska tillverkaren. Modellen byggs däremot i Indien och då med den nya elbilsplattformen HEARTECT-e.
Den beskrivs av Suzuki som en lätt konstruktion och beroende på utförande väger eVitara mellan 1.799 och 1.899 kilo. Plattformen har också plats för både fram- och fyrhjulsdrift och eVitara erbjuds med ett LFP-batteri 61 kWh som ger en räckvidd på upp till 40 mil. Batteriet kan förkonditioneras för att optimera laddprestandan, men det har inte nämnts vilken laddeffekt bilen klarar.
Ytterligare en Sverigepremiär är Lynk & Co 02, märkets första elbil på den svenska marknaden och har utvecklats i Göteborg. Lynk & Co 02 delar teknik med bland andra Volvo EX30, men är med en längd på 4,46 meter storleksmässigt mer jämförbar med Volvo EX40 och har ett bagage på 410 liter. Batteriet är på 66 kWh som ger bilen en räckvidd på 44,5 mil. Det kan snabbladdas med upp till 150 kW för att fyllas från 10 till 80 procent på 30 minuter. Ombordladdaren är på 11 kW hos instegsversionen Core, och på 22 kW i den mer utrustade More. Elmotorn på bakaxeln har en effekt på 200 kW (272 hästkrafter) och ett vridmoment på 343 Nm. Toppfarten anges till 180 km/h och sprinten från 0-100 km/h är avklarad på 5,5 sekunder.
Lynk & Co 02 ska säljas hos Volvohandlare och kostar från 429 995 kronor. Det här är alltså en modells som ska säljas, till skillnad från den tidigare hybridmodellen Lynk & Co 01 som hyrdes ut. Däremot kommer Lynk & Co 02 med en unik funktion som gör det möjligt att kunna dela med sig av bilen till andra. Vi har kollat in bilen och en video från det hittar ni här.