Svenskar bygger eldriven Mitsubishi för rallybanan
Patrick Ekstrand
8 maj 2018
Mpart utvecklar en tvåmotorig version av Mitsubishi Mirage, eller rättare sagt en Mirage R5 som den kallas i rallysammanhang. Och eftersom det handlar om dubbla elmotorer blir det en Mitsubishi Mirage R5e.
Motoreffekten är på 250 kilowatt och vridmomentet ligger på 600 newtonmeter, skriver Örebroföretaget i ett pressmeddelande.
Bilen utvecklas för R5-klassen, där bilarna körs i WRC2. Mitsubishi Mirage R5 och några andra modeller är dock endast godkända för regionala och nationella tävlingar. Men företagets vd är övertygad om att till och med eldrift snart kan komma att bli mer regel än undantag.
Tomas Weng säger att han fick idén redan för två år sedan. Detta efter att ha kommit till insikten att motorsporten utvecklas i en sådan riktning att det bara är en tidsfråga innan även rallybilar kommer att vara eldrivna.
– Jag tror att det inte dröjer länge innan vi får se en rallyklass för 100 procent eldrivna bilar. Jag inser att det finns purister som inte gillar vad som håller på att ske, men vi måste anamma teknikutvecklingen för att motorsporten ska överleva.
Tidningen Elbilens reporter konstaterar att han nog har rätt – för hur många av loppen på Solvalla körs med dinosaurier? Inga.
Weng säger att själva konstruktionen inte är det svåraste hindret, Det handlar snarare om att ta fram en bil med tillräcklig räckvidd och batterier som kan laddas snabbt.
– Mycket av tekniken finns redan. Det är därför en relativt enkel konvertering och om alla bitar faller på plats kan vi ha en prototyp redan i september.