Sverigeaktuella IM lovar modell med solid state-batteri

Carl Undéhn

Carl Undéhn

27 mar 2024

Ett nytt märke som är på väg till Europa och bekräftats förlansering i Sverige är IM. ”Intelligent Mobility”, som bokstäverna står för, ägs precis som MG av kinesiska SAIC och ska börja säljas här nästa år av Hedin MG Sweden. Vilka modeller som då kommer erbjudas har ännu inte bekräftats. Vi kunde i alla fall ta en lite närmre titt på utbudet hos IM under bilsalongen i Geneve.

På plats fanns bland annat sedanen L6 som då uppgavs bjuda på 787 hästkrafter och ett batteri på 100 kWh för en räckvidd på 56 mil. Men enligt kinesiska medier är en uppdaterad version av fyrhjulsdrivna IM L6 på väg att lanseras. Då med ett solid state-batteri med en kapacitet på 130 kWh som ska ge bilen en räckvidd på över 100 mil. I alla fall enligt den mer förlåtande kinesiska körcykeln.

IM L6 ska få 100 mils räckvidd med ett solid state-batteri.

Solid state-batterier, med en fast i stället för flytande elektrolyt, är något som både biltillverkare och batteriutvecklare arbetar på. Ännu har ingen lyckats med storskalig produktion av batterierna, som ska ge både längre räckvidd och snabbare laddning än idag. Toyota och Nissan vill lansera modeller på marknaden från 2028 och kinesiska NIO ska börja erbjuda ett batteri med ”semi solid state”, alltså båda flytande och fast elektrolyt.

I den knapphändiga informationen kring batteriet som uppges komma till IM L6 ska det däremot handla om ett äkta solid state-batteri. Det ska även gå snabbt att ladda tack vare ett 900-voltssystem, men någon laddeffekt eller tid för att ladda från 10 till 80 procent anges inte.

Versionen med solid state-batteri ska börja säljas på den kinesiska marknaden i maj. Vad priset blir och om det är en modell som vi kommer se vid säljstarten här är ännu oklart.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!