Tesla beställer världens första gjutmaskin med 8000 tons tryck för Cybertruck
Carl Undéhn
22 mar 2021
För att effektivisera tillverkningen vill Tesla minska antalet delar i karossen. I fabriken i Freemont står redan världens hittills största gjutmaskin med ett tryck på 6 000 ton för aluminium som används vid tillverkningen av Model Y.
Den italienska tillverkaren Idre har meddelat att de sålt världens första gjutmaskin på 8 000 ton. Köparen är en ”ledande tillverkare” av bilar med alternativ drivlina.
Det mesta tyder på att kunden är Tesla, som redan arbetar med produkter från Idra.
Elon Musk har tidigare också sagt att de behöver en maskin på just 8 000 ton för tillverkningen av Cybertruck.
Traditionellt sätts en kaross ihop av flera stansade paneler, men Tesla väljer alltså en annan process. Genom att minska antalet delar som måste sammanfogas vill Tesla spara pengar, tid och vikt.
Tanken med gjutmaskinen i Freemont är att reducera en process som tidigare bestod av 70 enskilda delar som sammanfogades till endast fyra. Bland annat kan den gjuta hela bakdelen till Model Y i ett stycke.
Det långsiktiga målet är att kunna gjuta hela bilen i endast ett stycke – något som kanske blir verkligheten när tillverkningen av Cybertruck drar igång.