Tesla sätter in LFP-batterier i äldre Model 3 i USA
Carl Undéhn
14 mar 2024
Från att tidigare främst ha använts till bussar och i Kina har litiumjärnfosfatbatterier, eller LFP, blivit ett alltmer populärt alternativ. Orsaken är att de är hållbara, kan laddas till 100 procent och är billigare än de idag vanliga batterierna med en kemi av nickel-mangan-kobolt, NMC. Till nackdelarna hör att LFP-batterier är tyngre och presterar sämre i kyla.
Volvo EX30 är tillverkarens första modell som går att få med LFP-batteri och Stellantis satsar stort på LFP för de billigare modeller koncernen ska lansera. Föregångaren med att använda LFP-batterier utanför Kina var Tesla. Sedan 2021 använder alla bakhjulsdrivna versioner av Model 3 och Model Y batteritypen, som nu tycks vara vad Tesla föredrar.
I alla fall i USA erbjuds kunder med äldre versioner av Tesla Model 3 att byta till LFP-batteri vid fall som täcks av Teslas batterigaranti. Det sker då genom ett retrofit-paket med LFP-batteri som ersätter det tidigare paketet. På den amerikanska marknaden handlar det då om nickel-mangan-aluminium-celler (NCA).
Bytet till LFP innebär en del förändringar för ägaren. Bland annat lovar Tesla längre räckvidd än tidigare. Däremot ökar accelerationstiden från 0-100 km/h något på grund av att LFP-batteriet är tyngre. För att väga upp LFP-batterierna högre vikt sker även ett anpassar bilens fjädring vid bytet.