Alla utom två tillverkare slutar med utsläppsrätter
Carl Undéhn
21 feb 2024
Handeln med utsläppsrätter har länge varit en lukrativ affär för Tesla. Då de endast tillverkar eldrivna bilar har andra tillverkare kunnat köpa utsläppsrätter från Tesla som inte behöver dem. Något som Tesla har tjänat 9 miljarder dollar på, eller 93 miljarder kronor, sedan 2009 enligt nya siffror.
För enligt bland annat EU:s regler får det genomsnittliga utsläppet av en tillverkares bilar inte överstiga 95 gram koldioxid per kilometer. Gör de det kan tillverkaren krävas på böter, vilket är en del på vägen mot att endast tillåta försäljning av nya bilar med nollutsläpp i EU från 2035.
Men redan från i år kommer flera europeiska biltillverkarna sluta köpa utsläppsrätter. Senast från nästa år räknar de flesta med att klara av EU:s utsläppskrav utan att behöva köpa sig fria. Alla utom två, rapporterar branschtidningen Automobilwoche.
Mercedes vill kunna använda möjligheten att köpa utsläppsrätter till i alla fall 2027. Det gäller då framför allt för att kunna fortsätta sälja kraftfulla modeller från den egna tuningavdelningen AMG. Även Ford uppges vilja fortsätta med handeln i alla fall en tid till.
Att andra tillverkare inte längre anser sig behöva utsläppsrätter förklaras med fler elbilar och laddhybrider. Däremot har det även kommit kritik mot hur utsläppen från laddhybrider mäts och att det inte motsvarar verklig användning.
Den som överstiger EU:s gränsvärden döms till böter på drygt 1.000 kronor per gram som överskrids för varje bil som registreras under ett år. Nästa år säkns gränsvärdet till 93,6 gram per kilometer, 2030 till 49,5 gram för att från 2035 vara 0 gram koldioxid per kilometer.