Tillverkning i gång – nu rullar Porsche Macan av bandet
Carl Undéhn
15 maj 2024
600 miljoner euro motsvarar strax över 7 miljarder kronor. Och så mycket har Porsche investerat i sin fabrik i tyska Leipzig för att där kunna tillverka elbilar på samma lina som fossildrivna modeller.
– Hos Porsche är vi övertygade om att eldrift är framtiden. Det är en gemensam uppgift för näringsliv, politik och samhälle att tillsammans driva på omvandlingen av mobilitet. Omvandlingen sker dock inte i samma takt överallt. Det är därför vi positionerar oss flexibelt, säger Oliver Blume som är chef för både Porsche och hela Volkswagenkoncernen.
Första eldrivna modellen att rulla av banden där är nya Porsche Macan som nu har börjat tillverkas. Med det inleder Porsche också tillverkningen av sin första modell på den med Audi gemensamt utvecklade nya elbilsplattformen PPE.
Både Macan och Audis syskonmodell Q6 e-tron försenades på grund av strul med utvecklingen av den nya mjukvaran. Nu är båda till slut här och Porsche räknar med att nya Macan kommer bli en storsäljare. Fossildrivna Macan har varit Porsches bäst säljande modell, men från och med den nya generationen är det i alla fall i Europa endast eldrift som gäller. Målet är att 80 procent av försäljningen hos Porsche ska utgöras av helt eldrivna modeller år 2030.
Porsche Macan mäter 4,78 meter på längden och kommer i de båda versionerna Macan 4 och Macan Turbo, som båda har ett batteri på 100 kWh. Macan 4 bjuder på upp till 408 hästkrafter med Launch Control och ett vridmoment på 650 Nm. Toppfarten är 220 km/h, 0–100 km/h går på 5,2 sekunder och räckvidden anges till 61,3 mil.
Macan Turbo har luftfjädring och elektronisk dämpningsreglering för tydlig skillnad mellan olika körprogram som standard. Att toppversionen också skulle få över 600 hästkrafter var redan bekräftat. 639, för att vara exakt, och ett vridmoment på hela 1.130 Nm. Med det klarar Macan Turbo 0–100 km/h på 3,3 sekunder, toppfarten är 260 km/h och räckvidden här 59,1 mil.
Tack vare PPE-plattformens 800-voltsteknik kan båda versioner ladda snabbt med upp till 270 kW. Med det kan du fylla batteriet från 10 till 80 procent på 21 minuter. Vid snabbladdare med lägre effekt delas batteriet upp i två ”banker” med en spänning på 400 volt som kan laddas med upp till 135 kW och ombordladdaren är på 11 kW.
Priset för Porsche Macan 4 börjar på 980.000 kronor, för versionen Macan Turbo från 1.310.000 kronor. Leveransstart är planerad att dra igång under andra halvan av året och vi har redan provkört Porsches nya elsuv som ni kan läsa om här.