Toyota tror inte på stora volymer för elsuven bZ4X
Carl Undéhn
18 aug 2021
Toyotas strategi kring elbilar är minst sagt avvaktande. Nyligen fick uppgiften om att företaget aktivt verkar för att påverka amerikanska politiker att minska takten på omställningen till elbilar stor uppmärksamhet.
Nu verkar det heller inte som att den kommande elbilen bZ4X är tänkt att produceras i några större antal.
Ett koncept på den fyrhjulsdrivna elsuven, som blir Toyotas första massproducerade elbil, visades upp tidigare i år. Den ska byggas på elbilsplattformen e-TNGA som utvecklats tillsammans med Subaru och lanseras nästa år.
Men Toyota själva verkar inte ha allt för stora förhoppningar på modellen.
I en intervju med branschtidningen Automotive News säger Toyotas europachef Matthew Harrison att bZ4X förmodligen kommer att säljas i ganska små volymer.
– Vi har inte bestämt priser på de olika marknaderna eller utvärderat volymmängderna, sa han till tidningen.
I stället är det hybridversionerna av modellen RAV4, med eller utan sladd, som kommer vara storsäljaren inom segmentet, förutspår Toyotas europachef.
– Jag tror att det är säkert att säga att vi fortfarande förväntar oss att Rav4, i hybrid- och plug-in-form, kommer att vara den dominerande modellen i det här segmentet fram till 2025, säger Matthew Harrison.
Toyota tillverkar idag många modeller i Europa, men det är inget som är aktuellt för bZ4X. De exemplar av elbilen som kommer att erbjudas här ska i stället importeras från Japan, i alla fall fram till 2025.
Att han nämner just året 2025 beror på att Toyota satt det som mål för att lansera 15 nya elbilar.
– Vi kommer att inkludera vissa fordon med nollutsläpp i vårt program före 2025, men inte i en sådan omfattning att det skulle vara meningsfullt att tillverka dem på plats redan från början, säger Matthew Harrison med hänvisning till den europeiska marknaden.
Innan dess fortsätter alltså Toyota att avvakta när det kommer till helt batteridrivna bilar. Hybridversionerna av tillverkarens bilar räcker ännu så länge för att hålla utsläppen under målen som satts upp av EU.
Först under andra halvan av decenniet tror Toyota att marknaden för elbilar kommer ta fart.
– Då kommer vi verkligen att se en dramatisk förändring när det gäller fullständig elektrifiering, säger Matther Harrison.