Toyota uppdaterar och sänker priset på bZ4X

Carl Undéhn

Carl Undéhn

12 jan 2024

Toyotas första och hittills enda elbil bZ4X fick en hel del kritik förra vintern när räckvidden visade sig vara långt under de utlovade WLTP-siffrorna och laddeffekten lämnade en del att önska. Något vi på Elbilen fick uppleva under vårt räckviddstest i samband med att vi skulle utse Årets elbil 2022.

Toyota lyssnade på kritiken och genomförde uppdateringar, bland annat en minskning av batteriets väl tilltagna buffert. Men när vi gjorde ett nytt räckviddstest i somras visade det sig att bZ4X fortfarande hade problem med räckvidden.

Nu meddelar Toyota ytterligare uppdateringar av bZ4X och passar samtidigt på att sänka priset på både den framhjulsdrivna och fyrhjulsdrivna versionen. Bland annat ska det nu gå att ladda snabbare vid framför allt kyligare temperaturer tack vare en ny värmeväxlare för bättre värmning av batteriet vid snabbladdning.

Något som enligt Toyota ”minskar tiden vid snabbladdning 10% – 80% avsevärt vid kalla temperaturer och under nollstrecket”. Men det nämns inte hur långt laddstopp vi nu kan räkna med. bZ4X kan snabbladda med 150 kW och officiellt ska det ta en halvtimme att ladda från 10 till 80 procent.

För mer effektiv uppvärmning av kupén uppdaterar Toyota också klimatanläggningen med värmepaneler med infraröd strålning under instrumentbrädan. Det hittas däremot endast hos versionen Executive. Ytterligare uppdateringar är en ny funktion där dödavinkel-monitor och radar märker om ett fordon riskerar köra på dig bakifrån och då aktiverar varningsblinkers samt möjligheten att låsa upp och starta bilen med mobiltelefonen.

Priset för framhjulsdrivna bZ4X med 204 hästkrafter och ett batteri på 64 kWh för 51,6 mils WLTP-räckvidd börjar nu på 549.900 kronor, vilket är 30.000 kronor mindre än tidigare. Med fyrhjulsdrift, 218 hästkrafter och samma batteri för 46,1 mils räckvidd kostar bZ4X nu från 569.900 kronor.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!