Undantag underlättar lokala transporter med ellastbil

Carl Undéhn

Carl Undéhn

10 okt 2024

Räckvidd och möjligheten att kunna lasta mycket lyfts fram som avgörande för att godstrafiken ska ställa om till eldrivna lastbilar. Men även regler spelar in och tidigare i år genomfördes en ändring kring reglerna för kör- och vilotid.

För lastbilar på upp till 7,5 ton som drivs av ”alternativa bränslen”, alltså el- eller gasdrift, undantas sedan i somras av kraven på kör- och vilotid samt färdskrivare. Det gäller då för den i Sverige nya lastbilen Fuso eCanter som med en totalvikt på 7,49 ton lyckas klämma sig in precis inom de nya reglerna.

– Detta gör det lättare för företag att våga investera i eldrivna lastbilar, säger Philip Flygare på Veho Import som är generalagent för Fuso Lastbilar.

Undantaget innebär mindre byråkrati och lägre kostnader för åkeriföretagen. Helt oreglerad är körningen av en eldriven Fuso eCanter däremot inte. För att slippa färdskrivare och att hålla koll på kör- och vilotid får fordonet inte köras mer än 10 mil från sin stationeringsplats. Vilket sällan är fallet, men en lastbil i storleksklassen som Fuso eCanter.

– Klassen upp till 7,5 ton används nästan uteslutande för stadskörningar, och det rör sig ofta om korta turer som kan behöva utföras under loppet av en hel dag. Reglerna är inte anpassade för den sortens trafik och därför kan detta verkligen göra skillnad, säger Philip Flygare.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: