Undersöking visar: brister på möjlighet att ladda vid långresa
Carl Undéhn
18 maj 2022
Elbilarna ökar snabbt i Sverige. Men från flera håll höjs det varnande fingrar att laddinfrastrukturen inte hinner med i utvecklingen. Volkswagen har med ID.4 en av Sveriges mest populära elbilar i sitt program och de har nu frågat sina 1 200 av sina kunder hur de ser på möjligheten att ladda under resa.
Resultatet visar på stor missnöjdhet. Nästan hälften – 46 procent – säger att de lämnar elbilen hemma när det är dags för långresa. Främsta orsaken är bristen på möjligheten att ladda.
I vardagen laddar de flesta hemma eller vid arbetsplatsen och upplever då inga problem. Sex av tio svarar också att publika laddstationer i allmänhet fungerar bra.
Men det är alltså vid längre resor som problemen uppstår.
– Det är en varningsklocka att många väljer bort elbilen vid långresa. Sverige måste förbättra laddmöjligheterna längs vägarna så att vi inte fastnar i ett mönster med fossilbilar för fjällresor och andra långresor, säger Sten Forsberg som är vd för Volkswagen Sverige.
Han pekar på våra grannar i Norge och att vi i Sverige har en del att lära oss av dem.
– De senaste 24 månaderna har antalet elbilar per snabbladdare (minst 50 kW) ökat från 28 till 79 och utvecklingen pekar på en fortsatt försvagning av det förhållandet. I Norge är utvecklingen mer stabil och Sverige måste ta efter det, säger han.
”Snabbladdare” med en effekt på 50 kW räcker heller inte, enligt de flesta som deltagit i undersökningen. Var fjärde vill ha minst 150 kW och lika många i alla fall 100 kW.
80 procent av de tillfrågade säger att de vill se nya laddstationer vid platser som besöks under just långresor, som bensinstationer, rastplatser och vägkrogar. I städer eller vid köpcentrum är behovet däremot inte alls lika stort, enligt undersökningen.