Undersökning visar: så åldras ditt batteri vid snabbladdning
Carl Undéhn
3 maj 2023
Att elbilens batteri inte ska hålla hela bilens livstid är en seglivad myt som motbevisats av flera undersökningar. Nyligen släppte också Tesla siffror som visade att batterierna i Model S i genomsnitt förlorar 12 procents kapacitet efter 322 000 kilometer (200 000 miles).
Men som med alla batterier påverkas också de i elbilen av hur det behandlas. Att ladda fullt och helt tömma batteriet kan påverka cellkemin och försämra prestandan. Att snabbladdning också sliter på cellerna är känt.
Hur mycket har det österrikiska diagnosföretaget Aviloo nu tittat närmre på genom att jämföra 160 olika elbilar. Vilka modeller det handlar om nämns inte, men resultatet är tydligt.
Efter 200 000 kilometer har de som främst laddats med snabbladdning tappat i genomsnitt 17 procent av batteriets kapacitet. Hos ett batteri som nästan aldrig snabbladdats låg kapaciteteten efter lika många körda kilometer på 93 procent, enligt tyska AutoBild.
– Utifrån våra mätningar, analyser och observationer kan vi bara rekommendera snabbladdning när det verkligen är nödvändigt, säger Nikolaus Mayerhofer som är teknisk chef hos Aviloo
Tappet ökar i takt med användningen och blir alltså mer med fler körda kilometer och laddcykler med snabbladdning. En annan riskfaktor som vi i Sverige inte behöver oroa oss lika mycket för jämfört med elbilsförare i sydligare länder är värme. I temperaturer på över 40 grader åldras cellerna i batteriet snabbare än vid svalare väder.
– Eftersom elektrisk mobilitet är ett nytt område finns det fortfarande många obesvarade frågor här. Därför är all information av stor betydelse. Vi kommer att fortsätta att övervaka fenomenet snabbladdning för att se hur batteriernas hälsa beter sig i framtiden, säger Nikolaus Mayerhofer.