Uppgift: mer mjukvaruproblem försenar VW:s elbilar

Carl Undéhn

Carl Undéhn

11 jul 2024

Med det egna bolaget Cariad ville Volkswagen bli en jätte även inom utveckling av mjukvara. Men rapporteringen kring satsningen har hittills främst handlat om föreningar och problem. Något som ännu inte ser ut att vara löst, även efter att nuvarande Volkswagenchefen Oliver Blume ställde Cariad direkt under sig.

Arbetet med nästa generations elbilsplattform Scalable System Platform, SSP, går fortfarande trögt, enligt uppgifter till tyska Manager Magazin. Urpsrungligen skulle den första SSP-modellen Trinity lanseras 2026 och då med avancerad teknik för självkörande funktioner. Härommånaden meddelade Volkswagens märkeschef att SSP börjar användas 2028 och då hos den kommande modellen ID. Golf.

Men nu ser det ut att dröja längre än så. En eldriven ID. Golf med teknik från SSP-plattformen väntas nu komma först 2029, enligt källor till tidningen. Och orsaken är återigen problem med mjukvara. Arbetet med den nya arkitekturen E3 går trögt och gör att Volkswagen måste skjuta på lanseringsplanerna för flera nya eldrivan modeller.

Som övergångsteknik för den försenade plattformen SSP utvecklas den nuvarande plattformen MEB till MEB+. Då bland annat med snabbare laddning och längre räckvidd än idag. De första modellerna med MEB+ väntas lanseras 2026, men för att arbetet med det ska löna sig måste MEB+ finnas kvar på marknaden några år, uppger källor till Manager Magazin.

Förra året inledde Volkswagen ett samarbete med kinesiska Xpeng för att tillsammans utveckla elbilar för den kinesiska marknaden. Häromveckan stod det också klart att Volkswagen investerar upp till fem miljarder dollar i amerikanska Rivian för samarbete kring mjukvara.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!