Uppgift: NEVS Emily GT utvecklas och byggs i Trollhättan

Carl Undéhn

Carl Undéhn

24 jul 2023

Över tio år efter Saabs konkurs ser det ut som att det blir biltillverkning i Trollhättan igen. Enligt Auto, Motor & Sport finns det nu en köpare till de båda projekten Emily GT och Pons från NEVS. Vem det handlar om är ännu hemligt, men det ska handla om en europeisk köpare som nu vill vidareutveckla elbilen Emily GT och det självkörande fordonet Pons för att tillverka båda i Trollhättan. Arbetet ska med ingenjörer från NEVS, som köpte Saabs konkursbo 2012.

Det var i april som en av svensk bilhistorias största överraskningar uppdagades. I all hemlighet och på endast tio månader hade ingenjörer hos NEVS i Trollhättan under 2019 tagit fram och byggt elbilen Emily GT. Syftet var att experimentera med navmotorer där det sitter en elmotor i varje hjul. Topphastigheten anges till 250 km/h, 0-100 km/h ska gå på 3,2 sekunder och räckvidden anges till 100 mil. Namnet ”Emily” ska bilen ha fått enligt gammal en Saabtradition att döpa projekt efter vilket namn som har namnsdag när det startas.

Information om projektet kom ut efter att NEVS skuldsatta kinesiska ägare Evergrande behövde spara pengar. Som en följd av det sattes NEVS på paus och 320 av företagets 340 anställda i Trollhättan sades upp. Direkt när nyheten om Emily GT släpptes väcktes förhoppningar om att bilen skulle sättas i produktion. Nina Salander som är vd hos NEVS uppgav till Sveriges Radio att det fanns intresse från både biltillverkare och investerare att ta över projektet. Nu ser det alltså ut som så också blir fallet. Enligt Auto Motor & Sport har det skrivits på en avsiktsförklaring kring ett köp av både Emily GT och den självkörande Pons.

Provkörningar av Emily GT har gett intryck av att det handlar om en avancerad och väl utvecklad produkt, om än ännu i prototypstadiet.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: