Elbilen logo Meny

Vätgasbilen Mirai kommer i Toyotas bildelningstjänst

Vätgas har på kort tid seglat upp som den främsta lösningen för att lyckas med en grön energiomställning. Regeringen har gett Energimyndigheten i uppdrag att ta fram en nationell vätgasstrategi för Sverige och EU satsar många miljarder på att skapa gemensam tillverkning och infrastruktur av grön vätgas.

I nästa nummer av Elbilen, som snart kommer ut i butik, tittar vi därför närmre på vätgasens möjligheter och provkör den nya versionen av Toyotas vätgasbil Mirai.

Jämfört med sin föregångare har den modernare teknik som ska jobba mer effektivt samt en tredje vätgastank som ökar räckvidden med 30 procent och gör det möjligt att göra 65 mil på en tankning.

Nu meddelar Toyota att nya Mirai kommer att ingå i företagets bildelningstjänst Kinto Share, som därmed blir den första i Sverige att även erbjuda en vätgasbil. Någon gång i sommar ska det bli möjligt att boka Mirai vid Kintos stationer i Stockholmsområdet till ett pris från 150 kronor i timmen.

Tjänsten ska senare utökas till Mariestad och Sandviken som tillsammans med Stockholm i dagsläget är de enda städer i Sverige där det finns vätgasmackar. Ytterligare en fjärde vätgastation är planerad att öppna i Göteborg efter att den som fanns där stängdes.

– Vi ser just nu ett enormt snabbt växande intresse för vätgasen i Sverige, och genom att demokratisera tekniken för fler hoppas vi förstås också på en snabbare utbyggnad av infrastrukturen för tankstationer, säger Johan Lundblad som är mobilitetschef hos Toyota i Sverige.

Toyota sätter stort hopp till vätgas, precis som hemlandet Japan i övrigt, och har hittills satsat mer på det än bilar med ren batteridrift. Men på senare tid har Toyota ändrat strategi och presenterat den nya elbilsplattformen e-TNGA samt meddelat framgångar inom utvecklingen av solid state-batterier.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2021-02-19