/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F11%2FPorsche-Taycan-GTS-2024-01.jpg)
Växelström direkt ur batteriet – Porsche testar nytt koncept
Carl Undéhn
27 mar 2025
Batterierna i var elbilar jobbar med likström, men för att driva motorn behövs det växelström. En viktig komponent är därför växelriktaren som omvandlar batteriets likström till växelström och för att göra hela drivlinan mer energieffektiv använder allt fler tillverkare att använda komponenter med kiselkarbid. Ännu mer effektiv vore det kanske att låta batteriet arbeta med växelström redan från början? Det är något som Porsche nu har undersökt genom att fram ett växelströmsbatteri.
Porsches lösning bygger på ett batteri uppbyggt av 18 enskilda moduler som är fördelade över växelströmmens tre faser som är sammankopplade till vad om kallas Modular Multilevel Series Parallel Converter, eller MMSPC. Något som gör det möjligt att skapa en dynamisk spänningskurva och få ut växelström direkt ur de olika batterimodulerna med likström.
– Med MMSPC är det möjligt att både styra den elektriska drivmotorn direkt under körning och ansluta den direkt till växelströmsnätet för laddning av batteriet, säger Daniel Simon som är projektledare hos Porsche Engineering.
Med det minskas antalet enskilda komponenter och enligt Porsche kan det även göra det möjligt att ladda batteriet snabbare. Redan idag hör Porsches elbilar till de med snabbast laddning. Nya Taycan kan till exempel ladda med en effekt på upp till 320 kW. Växelströmsbatteriet erbjuder enligt Porsche även mer säkerhet vid en olycka.
– MMSPC stängs då av och systemet återgår så att säga till sina enskilda moduler, vilket innebär att endast modulspänningen kan mätas, säger Thomas Wenka från Porsche Engineering.