Vi provkör Saab 9-3 EV Slutsats: Det här kan bli stort
Fredrik Sandberg
9 sep 2014
[av_slideshow size=’no scaling’ animation=’slide’ autoplay=’false’ interval=’5′ custom_class=”]
[av_slide id=’185′]
[av_slide id=’187′]
[av_slide id=’186′]
[av_slide id=’188′]
[/av_slideshow]
TEXT: Örjan Hedblom
Tidningen Elbilen i Sverige fick som första tidning i Sverige möjlighet att provköra Saab 9-3 elbil i Trollhättan 3 september.
I strålande sensommarväder med plus 21 C på temperaturmätaren i bilen kommer jag till den stora Stallbackafabriken belägen vi Göta älv och Vänern. Ståndsmässigt kommer jag i en vinröd Tesla S, värstingen bland elbilar och alla elbilsentusiasters våta dröm. Nu har jag chansen att jämföra de två elbilarna. Men jämförelsen haltar direkt, Tesla S säljs över hela världen sedan drygt ett år tillbaka medan Saab 9-3 EV är en prototyp. Men båda bilarna är framtidsinriktade och drivs fossilfritt, utan avgasrör och koldioxidutsläpp.
Jag möts vid huvudingången av kommunikationschef Mikael Östlund och projektledaren för Saabs elbilar, Anders Björnberg. Där står också den svarta skönheten på laddning.
Byggnaden speglar sig i den välputsade och blänkande karossen. Snart ska jag sitta bakom ratten.
Tekniken i nya Saab 9-3 EV
Före provkörningen berättar Anders om bilen. Drivlinan kommer från amerikanska AC Propulsion i Kalifornien, likaså motor, inverter och hela elektronikpaketet. Motorn är på 150 kW men begränsad till 100 kW och 140 hkr. Det jobbas på att anpassa bilen till den högre effekten.
I den serietillverkade versionen kommer det att bli en annan drivlina. Prototypen har ett luftkylt system för både batteri och motor, i serieproduktion blir de vattenkylda. Bromsåterföring som ger energi till batteriet återstår också att utveckla.
Det egenutvecklade batteriet på 37 kWh i prototypen kommer med högre effekt i serieversionen, berättar Anders, inte större men packat tätare. Här har Saab/Nevs en stor fördel, batteriet tillverkas i huvudägaren Kai Johan Jiangs bolag National Modern Energy Holdings i Kina. Man siktar mot en räckvidd på dryga 30 mil.
Växelföringen är som vanligt P-R-N-D, parkering, bakåt, neutral och kör, med tryckknappar. Växelspaken i 9-3 Aero funkade inte. I den färdiga versionen blir det ett annat system. Instrumentbrädan ska anpassas till eldrift, med mätare om förbrukning, räckvidd, återföring av energi och så vidare, det jobbet återstår också att göra.
I Orio AB, tidigare Saab Parts, eftermarknadsbolaget, sker samarbete med diagnosverktyg, reservdelar, utbildning av personal i verkstäder och dokumentation.
Nu till själva provkörningen.
Vi tar oss till den 2,3 km långa velodrombanan bakom huvudbyggnaden. Där kör Anders först några varv innan jag tar över ratten. Banan börjar med två skarpa kurvor begränsade till 70 km/h sedan följer en lång raksträcka tätt följd av velodromen med brant lutande väg. Här går det att köra i 120 km/h hela vägen. Starten sker odramatiskt men mycket segt.
Anders berättar att dragläget inte är färdigutvecklat men när man väl kommit upp i fart går det undan. Jag klarar naturligtvis 120 km på raksträckan men på första varvet i velodromen blir det knappt 120, men på varv två går det bättre, då tror jag att farten hålls uppe.z
Bilen går mycket tyst, här kan jag direkt göra en jämförelse med Tesla S, Saaben är mycket tystare i alla farter. Nästan inget vägljud hörs, bara ett lätt sus. Teslan är klart mer högljudd på grund av högfartsdäcken. Saaben har vanliga däck, inga speciella lågfriktionsdäck. Det kommer förstås i serieversionen.
Bromsarna är väl anpassade. Inbromsningarna går mycket mjukt. Efter några varav runt banan är det riktigt roligt att dra på, bilen svarar fint efter första “segheten”. Den 1800 kilo tunga bilen gör 0–100 på 10,0 sekunder. Målsättningen är att nå 8,5 sekunder, berättar Anders. När vi stannat bilen går fläkten som kyler batteri och motor för fullt.
Saab 9-3 EV har kommit långt i utvecklingen till färdig bil. En hel del jobb åsterstår, men det känns som att bilen kan bli något stort. Bilen går stadigt, svarar mycket bra på alla manövrar och inbromsningar. Trots bristen på pengar och stopp i produktionen pågår utvecklingen av bilen för fullt. Vi håller tummarna för att problemen med ekonomin ska lösa sig så snart som möjligt.
Jag hoppas inte det är ett önsketänkande, men bilen måste bli produktionsklar inom en nära framtid. Helt klart är dock att det inte blir i år. Saab 9-3 EV kan definitivt bli något stort.
Räckvidd på 30 mil bäddar för succé
Det cirkulerar en hel del rykten om att General Motors är på väg ut med en 200 mile-car. Det vill säga en bil med dryga 30 mils räckvidd. Även Nissan ska ligga i startgroparna för en sådan modell. Det är nästa generations el-bilar, som definitivt kommer att bredda marknaden.
Nu bekräftar Saab för Elbilen i Sverige att det är dit de siktar. Batteripaketet i Saaben är i dagsläget 37 kWh, men det finns plats för mer, enligt Mikael Östlund på Nevs.
– Kupé och bagage är intakta, vi har byggt upp batterierna under baksätet, och där bränsletanken tidigare var, och mellan hjulaxlarna, säger han.
– Bilen kommer att ha en räckvidd på 30 mil i serieversionen, då vi kommer att ha effektivare batterier.
Som snabbladdare kommer den europeiska standarden CCS att användas för bilar som säljs i Europa.
Kan Saab få ut bilen inom rimlig tid med en vettig prislapp ligger de ruskigt bra till gentemot sina konkurrenter.