Ny motor och snabbare laddning för VW ID.4 och ID.5

Carl Undéhn

Carl Undéhn

10 okt 2023

Vi har precis fått veta att Skoda Enyaq uppdateras med Volkswagenkoncernens nya drivlina APP550. Audi har redan bekräftat att den också kommer till Q4 e-tron. Att Volkswagens modeller ID.4 och ID.5 också de ska uppdateras är alltså självklart och något det har kommit uppgifter om tidigare.

Nu bekräftas det av Volkswagen själva. Med det får både ID.4 och ID.5 högre effekt och längre räckvidden tack vare den nya drivlinan APP550 som först såg dagens ljus hos sedanen ID.7.

Bakhjulsdrivna ID.4 Pro och ID.5 Pro bjuder nu på 286 hästkrafter, jämfört med 204 tidigare. Även vridmomentet ökar med 75 procent, från tidigare 310 Nm till att nu vara på 545 Nm. Toppfarten ökar också den från 160 km/h till 180 km/h.

Som hos Skoda Enyaq 85x kommer också den fyrhjulsdrivna versionen ID.4 Pro 4MOTION nu med 286 hästkrafter, jämfört med 265 tidigare. Toppversionerna ID.4 GTX och ID.5 GTX får samma effekt som Cupra Tavascan och Skoda Enyaq RS, det vill säga 340 hästkrafter.

Med det klarar GTX-versionerna nu 0–100 km/h på 5,4 sekunder. Med sina tidigare 299 hästkrafter behövde ID.4 GTX 6,2 sekunder för det och ID.5 GTX 6,3 sekunder. Med 0–100 km/h på 5,4 sekunder är de båda GTX-versionerna lika snabba från rödljuset som uppdaterade Audi Q4 e-tron och någon hundradel snabbare än slänktingarna Cupra Tavascan och Skoda Enyaq RS.

In the new colour „Costa Azul“

Med ett batteri på 77 kWh anges räckvidden nu till 55 mil för ID.4 Pro och 55,6 mil för ID.5 Pro. Batteriet kan som innan laddas med 135 kW. Men hos de fyrhjulsdrivna versionerna har laddeffekten ökat till 175 kW, förmodligen på grund av att de använder batterier med annan kemi.

Volkswagen anger inte laddtiden från 10 till 80 procent, som för Skoda Enyaq efter uppdateringen är 28 minuter. För ID.4 och ID.5 får vi endast veta att du kan klämma in 17,8 mils räckvidd på tio minuter vid en snabbladdare.

Även hos basversionen ID.4 Pure med det mindre batteriet på 52 kWh, som inte säljs i Sverige, har laddeffekten ökat något från 110 till 115 kW.

Volkswagens nya drivlina APP550 är mer kraftfull, men också mer effektiv.

Volkswagen bekräftar också ryktena om att uppdateringen av ID.4 och ID.5 även innefattar ett omarbetat chassi. Med tillvalet DCC för adaptiv chassikontroll ska det nu bättre gå att ställa in för mer komfort eller sportighet.

På insidan blir en större skärm på 12,9 tum standard. På den kör senaste versionen 4.0 av Volkswagens operativsystem. Med det utlovas både fler funktioner och att det är ”betydligt snabbare”.

Touchregalget för klimatanläggning är nu bakgrundsbelyst och röstassistenten IDA ska bjuda på nya funktioner som aktuell information om väder.

Den som vill kan beställa till ett nytt ljudsystem från Harman Kardon eller head up-display som också den ska ha vidareutvecklats.

Svenska priser för uppdaterade Volkswagen ID.4 och ID.5 eller när leveranserna väntas dra i gång här har ännu inte meddelats.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!