Ny elmotor när Audi uppdaterar Q4 e-tron

Carl Undéhn

Carl Undéhn

21 sep 2023

Efter två år på marknaden är det nu dags för en uppdatering av Audi Q4 e-tron och Q4 Sportback e-tron. Med det får Audis elsuv en ny drivlina som bilen både högre effekt och längre räckvidd. Audi säger det inte rakt ut, men förmodligen handlar det om Volkswagens nya drivlina APP550, som hade premiär med sedanen ID.7.

APP550 ska komma även till ID.4 och ID.5, två bilar som delar teknik med Audi Q4 e-tron. Med den nya motorn bjuder bakhjulsdrivna Audi Q4 45 e-tron och Q4 Sportback 45 e-tron nu på 286 hästkrafter, jämfört med 204 hästkrafter tidigare. 0-100 km/h är då avklarat på 6,7 sekunder och räckvidden anges till 52,8 mil.

Fyrhjulsdrivna Audi Q4 45 e-tron quattro och Audi Q4 Sportback e-tron quattro kommer också med 286 hästkrafter, men gör sprinten 0-100 km/h något snabbare på 6,6 sekunder.

Hos toppversionen Audi Q4 55 e-tron quattro och Audi Q4 Sportback 55 e-tron quattro ökar effekten från 299 till 340 hästrafter och 0-100 km/h går då på 5,4 sekunder. Tidigare tog det 6,2 sekunder.

Även laddningen går nu snabbare tack vare förbättrad cellkemi hos batteriet på 77 kWh. Det verkar ändå användas olika kemi hos de olika modellerna. Fyrhjulsdrivan quattro-versionerna kan ladda med upp till 175 kW, bakhjulsdrivna Q4 e-tron och Q4 Sportback e-tron med som mest 135 kW. Att ladda från 10 till 80 procent ska nu gå på 28 minuter.

Uppdateringen kommer också med ett omarbetat chassi, ”med Audi DNA”, som ska ge både mer körglädje och mer komfort. Rent konkret nämns bättre styrrespons och stramare karosskontroll. Som tillval går det att välja till Assistans- och Säkerhetspaket Pro med automatiska filbyten. Pilar på display eller i head up-displayen visar om det är säkert att byta fil. Aktiveras då blinkersen tar bilen hand om styrningen vid filbytet.

Även insidan får sig en uppdatering med Audi MMI Navigation plus och det digitala 10,25-tums kombiinstrumentet Audi virtual cockpit som ingår nu i standardutrustningen.

För att personalisera sin Audi finns även möjligheten att ge bilen ett eget syntetiskt motorljud som tillval. Ljudet ska också kunna spelas även i hastigheter över 25 km/h, då det krävs ett ljud för att fotgängare ska höra bilen, och hörs också på insidan. Ljudbilden ska anpassas efter bilens hastighet, men enligt Audi även efter bilens last.

Något som inte ändras är priset. Som innan börjar Q4 e-tron på 622.800 kronor.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!