Volkswagen släpper svenska priser för ID.5
Carl Undéhn
23 nov 2021
Volkswagens senaste elbil ID.5 är i mycket en ID.4 i en ny kaross med sluttande taklinje. Volkswagen håller ändå fast vid att kalla det för en separat modell. Och i alla fall vid lanseringen i början av nästa år kommer ID.5 med några funktioner som skiljer den från ID.4.
Bland annat kan ID.5 ladda med 135 kW, till skillnad från 125 kW hos ID.4, och tack vare fler sensorer i karossen bjuder den även på bättre parkeringsassistent. Den större mittskärmen på 12 tum är standard och ID.5 blir den första modellen som får den senaste mjukvaran 3.0.
Snabbare laddning och den senaste mjukvaran är däremot något som även kommer till både ID.4 och ID.3 senare.
Att coupeversionen skulle bli dyrare än ID.4 har Volkswagen redan bekräftat och nu får vi veta hur mycket. 35 000 kronor mer än för ID.4, eller 549 900 kronor, får du lägga ut för den bakhjulsdrivna versionen ID.5 Pro Performance. Den kommer med 204 hästkrafter, ett batteripaket på 77 kWh som ger en räckvidd på 51,2 mil enligt WLTP och kan dra släp på upp till 1 000 kilo.
Väljer du GTX-versionen får du fyrhjulsdrift, 299 hästkrafter,möjligheten att dra släp på 1 200 kilo och samma batteripaket men med en något kortare räckvidd på 48,8 mil. Prispåslaget jämfört med ID.4 GTX är då 37 000 kronor, eller 609 900 kronor.
Båda priser är innan avdrag för klimatbonusen på 70 000. Den som istället väljer att privatleasa får betala från 5 496 kronor per månad för ID.5 Pro Performance och från 6 295 kronor per månad för ID.5 GTX.
ID.5 går att beställa hos Volkswagen nu och leverans är planerad till början av andra kvartalet 2022.