Volkswagen visar ambitionen i Kina med ID. CODE

Carl Undéhn

Carl Undéhn

24 apr 2024

Inför att bilmässan Auto China öppnar i Beijing imorgon har Volkswagen nu presenterat en ny satsning på elbilar i Kina. Med konceptet ID. CODE vill den tyska tillverkaren både visa på ett nytt designspråk ett rejält kliv framåt vad gäller digitala funktioner som efterfrågas där.

För även om ID. CODE är ett samarbete mellan Volkswagen i Europa och Kina beskrivs konceptet också som en ”hyllning till Volkswagens kinesiska kunder”. Och de har hittills inte varit helt lättflörtade när det kommer till märkets eldrivna ID-modeller, som sålt under förväntan där.

Analysen är att de inte har erbjudit det som kunderna i Kina förväntar sig. Vilket ID. CODE nu ska råda bot på med bland annat en digital assistent med AI-teknik, interaktiva strålkastare för att kommunicera med andra trafikanter samt vara förberedd för självkörning i nivå 4.

– ID. CODE ger en första glimt av framtiden för VW i Kina: med ett nytt designspråk, en ny teknologistandard och en helhetsupplevelse av varumärket – speciellt anpassad efter behoven och önskemålen hos våra kinesiska kunder, säger Volkswagens märkeschef Thomas Schäfer.

Men officiellt presenteras ID. CODE ändå som främst ett designkoncept. Där ser Volkswagen ut att välja en annan väg i Kina än vad som presenterats för övriga marknader. Med ID.2all visade Volkswagen att de ska gå tillbaka till mer klassiska Volkswagen-former och slopar den rundade designen hos nuvarande ID-modeller.

Hos ID. CODE är det däremot välvda linjer som dominerar i karossen. Något som enligt chefdesignern Andreas Mindt ska tilltala kunder i Kina och erbjuda en ”futuristisk tolkning” av en elsuv.

– Med ID. CODE tolkar vi om SUV-karossen helt och hållet. Designen visar den eleganta och kraftfulla dynamiken hos en Gran Turismo och är samtidigt välkomnande sympatisk. Dessutom bör de interaktiva ljus- och displaysystemen imponera, genom vilka denna Volkswagen interagerar med människorna, säger Andreas Mindt.

Resultatet är en sportig och strömlinjeformad elsuv med breda hjulhus och en avskalad, slät front som är tydligt markerad men ändå ger ett ganska vänligt intryck. Fronten är också delvis halvgenomskinlig och bakgrundsbelyst med 967 stycken LED-strålkastare. Tillsammans med strålkastarna i form av ljusslingor döpta till ”3D Eyes” ska den belysta fronten kunna kommunicera med fotgängare och bilar runt omkring ID. CODE. Även i stötfångaren finns ljuselement som syns när föraren närmar sig bilen och då visar hur vädret blir de närmsta två timmarna. Eller en rita upp blommande körsbärsträd samtidigt som en melodi spelas.

Ljusshowen i fronten ska inte bara vara en rolig gimmick utan är tänkt att bidra med mer säkerhet. I synnerhet vid självkörning och där ska ID. CODE vara förberedd för nivå 4. Det är det näst högsta steget på den femgradiga skalan och innebär att föraren inte behöver hålla bilen under uppsikt vid vissa trafikförhållanden. Aktiveras det åker ratten – som är i avkapad yoke-stil – in i instrumentpanelen och sätena kan ändras till familjeläge där framstolarna vrids 180 grader.

Insidan, som vi endast får se skisser av, är futuristisk och avskalad. Skärmarna med förarinformation och infotainment har ersatts av head up-display och augmented reality som förstärker verkligheten. Stämningsljus samt avancerade system för ljud och klimatanläggning ska bidra till ”resekomfort som i en privatjet”. Mittkonsolen innehåller ett kylskåp och är monterad på en skena för att kunna skjutas runt i den öppna kupén.

En avatar som digital assistent ska göra röststyrningen med AI-teknik mer personlig. Den kan också visa sig i bilens rutor som kallas ”Smart Windows” när ägaren närmar sig och då börja föra ett samtal. Till exempel påminna ägaren om att använda solskyddskräm en solig dag. När ID. CODE inte används kan den tillhörande robotdammsugaren LUPO rengöra bilen samtidigt som luften på insidan renas.

Hur mycket av idéerna hos ID. CODE som också blir verklighet i framtida modeller återstår att se. Förra året stod det klart att Volkswagen samarbetar med Xpeng kring utveckling av elbilar för den kinesiska marknaden. Den första modellen från samarbetet lanseras 2026 och blir en elsuv. En tidigare visad teaserbild av den visar också på vissa likheter med designen hos ID. CODE. Att det även blir stort fokus på självkörande funktioner är att räkna med då det är något som Xpeng satsar stort på.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: