Volkswagenägda Scout visar koncept – och tummar på löftet om eldrift
Carl Undéhn
25 okt 2024
Bilmärket Scout är kanske inte så bekant här hos oss. Men på den amerikanska marknaden var det namnet på pickuper och föregångare till dagens suvar som tillverkades av International Harvester fram till 1980. Sedan några år äger Volkswagen rättigheterna till namnet Scout som ska återuppstå som ett elbilsmärke. Det har då lovats bli vad Volkswagen beskrivit som ”nästa generation av helt eldrivna pickuper och robusta SUV:ar för amerikanska förare”.
Nu visas koncept på den 5,82 meter långa pickupen Terra och den 5,28 meter långa suven Traveler som är planerade att lanseras som produktionsfärdiga bilar 2027. Det där med “helt eldrivna pickuper och robusta SUV:ar” har det däremot tänjts på en del. För nu meddelas att modeller även kommer erbjudas med förbränningsmotor som räckviddsförlängare.
Till skillnad från pickuperna Tesla Cybertruck och Rivian R1T har de båda koncepten från Scout en något mindre futuristisk design. Enligt Scout ska bilarna bjuda på en ”taktil upplevelse” med klassiska handtag och knappar i stället för touchytor och skärmar. Genom det vill märket sticka ut från nämnda Cybertruck och Rivian. Det verkar ändå inte ha hindrat Scout från att ta fram vad som ser ut att vara en ganska avskalad inredning med en stor liggande pekskärm. Under den hittas en rad med en mängd fysiska knappar.
Apropå Rivian: Volkswagen meddelade tidigare i år att de investerar upp till fem miljarder dollar under de kommande i åren i den amerikanska uppstickaren. För det ska Volkswagen få tillgång till kunskap och utveckling av mjukvara som ska användas i kommande modeller. Om Rivian även är delaktig i utvecklingen av modellerna från Scout är däremot oklart.
De lite kantiga formerna är en återkoppling till de tidigare modellerna från Scout, men har här fått moderna inslag med LED-list över lastluckan på pickupen. Bakom den hittas en 1,67 meter lång lastyta och räcker inte det kan pickupen Terra dra släp på upp till 4,5 ton. Suven Traveler får nöja sig med ett lite lättare släp på som mest 3,2 ton och båda modeller kan lasta upp till 900 kilo.
De stora hjulen på 35 tum bidrar både till modellernas robusta intryck och gör att de har en markfrigång på 30 centimeter. Hur det är med off road-egenskaperna i övrigt ges det inga detaljer kring. Vi får inte veta något om effekt, däremot att de har ett rejält vridmoment på 1.355 Nm och att båda modellerna är fyrhjulsdrivna. Vilket ju också är väntat.
Räckvidden i de helt eldrivna versionerna anges vara 350 miles, vilket motsvarar 56 mil. Hur stort batteriet är nämns inte, men bilarna får ett 800-voltssystem vilket låter som att modellerna från Scout kommer kunna ladda snabbare än dagens ID-modeller från Volkswagen. Och så kommer båda modeller alltså även erbjudas med en bensinmotor som agerar generator för att ladda batteriet. Systemet kallas för Harvester och med det ökar räckvidden till omkring 80 mil.
Om Scout kommer lanseras utanför den amerikanska marknaden är ännu oklart. Priserna där uppges börja på 51.500 dollar för pickupen Terra och 60.000 dollar för suven Traveler.