Annons:

Volvo Cars sparkar sin vd – han tar över jobbet

Carl Undéhn

Carl Undéhn

30 mar 2025

Volvo Cars vd Jim Rowan har fått sparken och lämnar sitt jobb med omedelbar verkan. Ny vd blir ett bekant namn, nämligen Håkan Samuelsson som var vd för Volvo Cars från 2012 fram till 2022 då han ersattes av just Jim Rowan.

Exakt vad beslutet grundas på är ännu oklart och det beskrivs som oväntat. I ett pressmeddelande skriver Volvo Cars att Håkan Samuelsson välkomnas tillbaka som vd när ”branschen går in i en ännu mer komplex fas anser vi att hans erfarenhet och fasta hand är vad som behövs för att stärka Volvo Cars globala position och frigöra potential till nästa nivå”.

Jim Rowan 2022 vid världspremiären av EX90. Det skulle dröja fram tills slutet av förra året innan de första leveranserna kom igång.

Under de tre år som Jim Rowan har varit vd för Volvo Cars har tillverkaren slagit leveransrekord tre senaste två åren. 2024 uppgick försäljningen till totalt 763.389 bilar, vilket var 8 procent fler än under det tidigare rekordåret 2023. Ännu större – 54 procent – var ökningen av helt eldrivna modeller som 2024 uppgick till 175.194 exemplar, och med det 23 procent av den totala försäljningen under förra året. Fördelningen mellan de olika marknaderna skiljer sig däremot stort åt. Av de 175.194 elbilar som såldes 2024 gick 133.070 av dem till Europa. I Kina ökade försäljningen av elbilar visserligen med 33 procent, men totalt handlade det om ett blygsamt antal med 4.349 sålda exemplar. I USA minskade elbilsförsäljningen med 59 procent, vilket betyder ned från 13.609 sålda elbilar 2023 till 5.608 under 2024.

Trots leveransrekorden har Volvo Cars har under Jim Rowans tid som vd också haft flera utmaningar. Volvos insteg på börsen, som skedde när Håkan Samuelsson fortfarande var vd, har inte gått som planerat. Sedan börsintroduktionen 2021 har värdet på aktien minskat med över 70 procent. Lanseringen av den viktiga modellen EX90 försenades på grund av strul med mjukvaran och nyligen stod det klart att modellen, inklusive redan levererade exemplar, kommer utrustas med en ny och mer kraftfull processor. Samtidigt utmanas Volvo Cars av både europeiska tillverkare som BMW och Mercedes, som ser ut att lansera nya generationer av elbilar i tid, samt nya märken från Kina som i snabb takt tar fram nya modeller.

Den senaste tiden har Volvo också ställts inför politiska problem. Med kinesiska Geely som största ägare och tillverkning av EX30 (läs vår provkörning här) och nya ES90 (läs våra intryck av den här) i Kina drabbas de modellerna av strafftullar på 19 procent i EU, utöver de 10 procent importtull som gäller på alla bilar från Kina, och i USA på hela 100 procent strafftull. Volvo EX30 har varit märkets mest säljande elbil den senaste tiden och tillverkning av den är planerad att komma igång i Volvos belgiska fabrik i Gent senare i år.

I slutet av förra året genomdrevs också en ny lag i USA som förbjuder bilar som säljs där att använda komponenter tillverkade i Kina för uppkopplade funktioner från 2027. Något som i praktiken kan innebära säljförbud för modeller både från Volvo och Polestar.

– Styrelsen har fattat beslut om ett ledarskapsbyte på Volvo Cars och det kommer vid en avgörande tidpunkt både för oss som bolag och för den bredare fordonsindustrin, får man väl säga. Det är många snabba tekniska förändringar just nu, vi har en växande geopolitisk komplexitet att hantera och en intensifierad konkurrens, säger Christine Boldermann Wester, global presschef på Volvo Cars, till Sveriges Radio.

Annons: