Volvo Lastvagnar får stororder på eldrivna lastbilar från Australien
Carl Undéhn
7 dec 2022
Australien ses inte som ett föregångsland vad gäller omställningen till eldrift. Ändå vill Volvo där går före det globala målet att endast sälja elbilar år 2030. Lokala Volvo ”Down Under” vill nämligen sluta sälja modeller med förbränningsmotor redan 2026.
Att elektrifieringen tar fart även i Australien märks också hos Volvos avdelning för lastbilar, Volvo Lastvagnar. De har nu fått en order på 36 eldrivna lastbilar från det australiensiska transportbolaget team Global Express. Det är den största beställningen hittills som Volvo Lastvagnar fått på eldrivna lastbilar i Australien.
– Det är tydligt att fler och fler transportföretag runt om i världen vill starta resan mot elektriska utsläppsfria transporter. Volvo är först ut med tunga, eldrivna lastbilar i Australien och vi är glada över vårt samarbete med Team Global Express och andra kunder, säger Per-Erik Lindström som är ansvarig för Afrika, Mellanöstern, Asien och Oceanien hos Volvo Lastvagnar.
Transportföretaget har beställt modellen FL Electric som lastar 5,5 ton och har fyra batteripaket på totalt 264 kWh som ger en räckvidd på upp till 30 mil. Lastbilarna ska levereras i början av nästa år och kommer då sättas in i området kring storstaden Sydney.
Tidigare storordrar på eldrivna lastbilar från Volvo har bland annat kommit från fraktöretaget DFDS som beställt 100 exemplar och DHL som lagt en order på 44 eldrivna lastbilar.
Både Volvo Lastvagnar och konkurrenten Scania ser båda tror på en snabb ökning av eldrivna lastbilar på våra vägar på sikt.
Men häromveckan sa Scanias vd Christian Levin till Sveriges Radio att tillverkaren just nu ser en nedgång på orderingången av eldrivna lastbilar och förklarar det med de höga elpriserna.
Volvo Lastvagnar ser däremot ingen sådan minskade efterfrågan.
– Vi ser fortfarande ett stort intresse och en stor efterfrågan på våra olika modeller av elektriska lastbilar. Både från våra åkerier men också mer och mer från våra transportköpare, sa Johan Larsson, ansvarig för elektriska lösningar i Europa hos Volvo Lastvagnar, till Sveriges Radio.