Volvo presenterar C40 Recharge – startskottet för en ny strategi
Carl Undéhn
2 mar 2021
Idag presenterade Volvo sin nya elbil C40 Recharge som bygger på CMA-plattformen och är företagets första modell att designas från grunden för att vara elektrisk.
I flera månader har det spekulerats kring om den nya modellen ska vara en Polestar 2 med Volvos logotyp. Ryktet har spridits på av att Volvo Cars vd Håkan Samuelsson sagt att den kommer vara mer strömlinjeformad än el-SUV:en XC40 Recharge.
Likheterna finns också. Precis som Polestar 2 har också C40 Recharge mer coupeliknande linjer än en SUV. I presentationen sade Henrik Green, chief technology officer hos Volvo, att de behållit den höga sittpositionen som deras kunder efterfrågar men ändå sänkt taklinjen.
Frontens design har fått ett nytt ansikte som ska hittas på alla Volvos kommande elektriska modeller. Ett kännetecken kommer då vara den nya belysningen med pixelteknik, samma som hittas hos Polestar 2.
C40 Recharge får också en drivlina som liknar den hos både Polestar 2 och XC40 Recharge. Den är fyrhjulsdriven genom en elmotor på varje axel och en effekt på 408 hk. Batteriet är på 78 kWh som ska kunna snabbladdas till 80 procent på 40 minuter.
Räckvidden anges till 42 mil, men Henrik Green nämnde att den ska förbättras med tiden genom uppdateringar som ska komma trådlöst over the air.
Precis som i Polestar 2 kommer också C40 Recharge med Googles operativsystem Android och de tillhörande tjänsterna Google Maps, Google Assistant och möjlighet att ladda ned appar från Play Store.
Det är något som vi också ska kunna göra hur mycket vi vill eftersom C40 Recharge kommer med obegränsad data.
Men så mycket fick vi inte se av C40 Recharge under presentationen. Istället hänvisade Volvo till att den kommer finnas tillgänglig ”där den hör hemma” och det är i Tokyo, Milano och New York. I de tre städerna finns bilen redan nu att beskåda.
Lanseringen av C40 Recharge presenteras också som startskottet på Volvos framtida företagsstrategi. Det innebär till exempel att modellen endast kommer gå att köpa online.
Volvo trycker på att det ska göra bilköpet enklare och mer transparent, vilket innebär fasta priser och färdiga konfigurationer att välja mellan. Möjligheten att pruta på priset kommer alltså förmodligen att minska avsevärt i framtiden.
C40 Recharge ska säljas samt erbjudas med en ny version av leasingtjänsten Care by Volvo som innehåller service och garanti, men även tjänster för hemladdning.
Övriga delar av Volvos nya strategi är bland annat att alla kommande modeller får läderfri inredning och de nu på allvar satsar på eldrift.
Tidigare idag meddelade Volvo att de slutar erbjuda modeller med förbränningsmotor från 2030. I den 20 minuter långa presentationen trycktes det på Volvos arbete med säkerhet genom åren med vändningen att klimatförändringen nu är det ”ultimata säkerhetstestet”.
Volvo har insett att de varit med om att skapa problemet och vill därför nu vara med om att hitta lösningar, sade Linn Fortgens som är head of sustainability hos Volvo.
– Nyckeln till hållbarhet är elektrifiering och det är vägen vi har valt på Volvo, sa Volvo Cars vd Håkan Samuelsson.
Tillverkningen av C40 Recharge drar i gång i Volvos fabrik i belgiska Gent senare i höst. Lanseringsdatum och svenska priser har ännu inte släppts.
Hela presentationen kan ses här nedan.