VW om problem vid lanseringen: ”ID.3 skyndades fram”

Carl Undéhn

Carl Undéhn

6 jun 2023

Lanseringen av ID.3, Volkswagens första modell på den då nya elbilsplattformen MEB, gick inte helt smidigt. Framför allt var det mjukvaran i bilen som ställde till med problem för ägare. Men även den plastiga inredningen fick kritik – något som Volkswagen själva uppenbart höll med om. Tidigare i år lanserades också en uppdaterad version av ID.3 med bättre materialval på insidan.

För branschtidningen Automobilwoche berättar produktchefen Claas-Lennard Stöhr varför det inte blev rätt med ID.3 från början.

– Vi ville ligga i framkant och gjorde därför klart ID.3 i all hast, säger han till tidningen.

Tidigare i år kom en uppdaterad version av ID.3

Att en så viktig produkt som den första modellen på en plattform skyndas fram är förvånande. Framför allt mjukvaran var inte färdigutvecklad och testad, men även designen träffade inte helt rätt. Den som skulle vara en avskalad inredning togs i stället emot som billig.

– Som bilen var nu uppfyllde den inte våra krav, har Silke Bagschick, försäljningschef för elbilar hos Volkswagen, tidigare sagt i en intervju.

Med ändringar i karossen och nya material på insidan har Volkswagen med uppdateringen höjt nivån på ID.3. Bilarna som rullar ut från fabriken kommer också med den senaste mjukvaran. Om och när ID.3 även får Volkswagens nya och mer kraftfulla elmotor med 286 i stället för som idag 204 hästkrafter har ännu inte meddelats.

Priset för ID.3 startar på 479 900 kronor för versionen med ett batteri på 58 kWh som ger bilen en räckvidd på 42,6 mil enligt WLTP.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!