Hög efterfrågan får Audi att öka tillverkning av Q4 e-tron
Carl Undéhn
30 nov 2021
När Audi presenterade elsuven Q4 e-tron var de tydliga med att det skulle vara en volymmodell, till skillnad från de mer exklusiva e-tron och e-tron GT.
Planen verkar ha gått i lås för nu meddelar Audi att Q4 e-tron ska börja byggas i ytterligare en fabrik.
I dag byggs modellen tillsammans med ID.3, ID.4, ID.5 och Cupra Born i Volkswagens fabrik i tyska Zwickau. Men från nästa år kommer även Audis fabrik i Bryssel börja tillverka Q4 e-tron. Orsaken ska vara den stora efterfrågan på modellen. Exakt hur många Q4 e-tron som Audi har sålt framgår inte.
Enligt statistik från Bil Sweden har det mellan januari och oktober i år registrerats 567 exemplar av Q4 e-tron i Sverige. Det är ungefär en tiondel av Volkswagen ID.4 som med 5 491 exemplar är Sveriges mest registrerade elbil.
I Bryssel byggs idag e-tron och 2026 ska fabriken börja tillverka dess efterföljare Q8 e-tron. Innan dess kommer både e-tron och e-tron Sportback få en uppdatering av både karossen och tekniken nästa år. På utsidan får e-tron nya strålkastare både fram och bak samt en ny grill som påminner mer om den som sitter på Q4 e-tron.
Mer intressant är ändå uppdateringen av tekniken. Det innefattar bland annat nya batterier och elmotorer som ska göra modellen mer effektiv. Även mjukvaran ska delvis skrivas om och tillsammans uppges det ge en förbättrad räckvidd på upp mot 50 mil jämfört med dagens räckvidd på 44 mil.
Nyligen släppte Audi en uppdatering som ger e-tron 55 quattro två mils längre räckvidd. För att ta del av den måste ägarna åka in till Audi och få den installerad på plats.