Microlino utlovar produktionsstart i mars
Patrick Ekstrand
2 feb 2022
Efter flera förseningar ska nu produktionen av Microlino komma i gång. Den schweiziska mikrobilen, som gjorde premiär på motormässan i Genève redan 2016, ska byggas av en fabrik i Italien och produktionen uppges börja i mars.
Företagets förra prognos var att serietillverkningen skulle ha börjat redan förra året, men säger nu att de – precis som de flesta andra tillverkare – har varit drabbade av komponentbrist med ledtider på upp till 50 veckor.
Det senaste budet är att de första bilarna ska levereras till kunder i Schweiz redan i april och onlinekonfiguratorn, där kunder kan välja mellan olika batteripaket och färgalternativ, ska vara i drift under februari. Till en början är den bara öppen för kunder i Schweiz.
Instegsmodellen med en räckvidd på 95 kilometer ska kosta 12500 euro, men det är oklart när den kommer ut på marknaden. Initialt ska 500 bilar i ”Pioneer Series” byggas.
I september hade företaget omkring 24000 reservationer. Förhandsintresset är visserligen inte lika stort som för Tesla Model 3, men det skulle ändå krävas tio Ölandsbroar på 6072 meter vardera för att ställa upp 24000 Microlino i rad. Detta trots att bilen bara mäter 2519 millimeter.
Bilen är så kort att framdörren verkligen sitter framtill – och ja, designen är ”inspirerad” av kultbilen BMW Isetta.
Det finns tre batteripaket att välja mellan: 6, 10,5 och 14 kWh och med det största uppges räckvidden vara 230 kilometer. En av anledningarna bakom den snåla energiförbrukningen är den låga vikten – versionen med ”monsterbatteriet” kommer bara upp i 535 kilo.
Den låga vikten bidrar också till att Microlino formellt inte klassas som en personbil. Precis som Renault Twizy hamnar den i fordonsklassen L7e, men två personer kan i alla fall färdas i den i upp till 90 kilometer i timmen utan att utsättas för väder och vind. Eller rättare sagt ”två personer och tre ölbackar” om man ska tro marknadsföringen.