Biltillverkare: Tillgång på batterier största utmaning för omställning till eldrift

Carl Undéhn

Carl Undéhn

1 jul 2022

Är bristande tillgången på batterier nästa kris som bilindustrin kommer ställas inför? Det varnar flera biltillverkare för som en effekt av ökad tillverkning av elbilar.

Och den ser inte ut att minska. I synnerhet inte efter att EU-kommissionens förslag om att endast tillåta nya bilar med nollutsläpp från 2035 i veckan tog ett stort steg mot att bli verklighet.

Efter att EU-parlamentet sagt ja röstade i onsdags även medlemsländernas miljöministrar för förslaget. Om än med ett eventuellt kryphål för att använda så kallade e-fuels även efter 2035.

Blir förslaget verkligheten kommer i praktiken endast eldrift tillåtas i nya person- och transportbilar från 2035.

Dit är det inte långt vilket innebär att det krävs en snabb omställning hos biltillverkarna.

Det i sig är däremot inget problem, menar Volkswagens finanschef Arno Antlitz under en konferens ordnad av branschtidningen Automotive News.

– Den största utmaningen är inte att öka tillverkningen i bilfabrikerna. Den största utmaningen kommer att vara att få i gång batteriförsörjningskedjan, sa han.

Volkswagen investerade tidigt i svenska batteritillverkaren Northvolt. Tillsammans med partners har koncernen också planer på totalt sex batterifabriker runt om i Europa. En studie från Bloomberg Intelligence visade nyligen att Volkswagen är den traditionella tillverkare som har förberett sig bäst för att säkra tillgången på batterier.

Problemet ligger snarare tidigare i produktionskedjan. Ökad efterfrågan på batterier innebär även efterfrågan på metaller som behövs vid tillverkningen. Och där varnas det sedan en tid att det kommer uppstå brist när allt fler biltillverkare ska bygga elbilar.

Chefen för jättekoncernen Stellantis, Carlos Tavares, har sagt att han räknar med att batterikrisen kommer kring mitten av decenniet.

Behovet kan delvis lösas genom ökad återvinning av elbilsbatterier. Bland annat BMW meddelade nyligen att de vill göra sig mindre beroende av importer av metaller genom ökad återvinning.

– Vi diskuterar med rätta hur vi kan minska vårt beroende av fossil energi. Samtidigt måste vi vara försiktiga så att vi inte skapar nya beroenden någon annanstans. Till exempel innehåller enbart ett batteri flera hundra kilo råmaterial. De flesta av dem utvinns inte i Europa, sa BMW-chefen Oliver Zipse tidigare i år.

Även Northvolt har som mål att deras batterier ska tillverkas med 50 procent återvunna material år 2030. Tillsammans med norska aluminiumtillverkaren Hydro har Northvolt därför grundat återvinningsbolaget Hydrovolt. I maj öppnades en anläggning i Norge med kapacitet för att återvinna batterier från 25 000 elbilar om året.  

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!