Första exemplaret av Lightyear 0 tillverkat hos Valmet
Carl Undéhn
28 sep 2022
När nederländska Lightyear tidigare i år visade den produktionsfärdiga versionen av sin solcellsbil var den kanske största förändringen bytet av namn och pris.
Lightyar 1 blev nu Lightyear 0 och priset höjdes med en miljon kronor för att nu kosta 250 000 Euro – omkring 2,6 miljoner kronor.
Det kommer endast tillverkas 946 stycken Lightyear 0 och det första exemplaret baserat på den produktionsfärdiga versionen är nu klar. Bilen tillverkas hos Valmet i finska Uusikaupunki, eller Nystad på svenska.
Där ska även ska den tyska solcellsbilen Sion tillverkas efter att de ursprungliga på planerna att bygga den hos Nevs i Sverige rann ut i sanden.
Efter vad Valmet beskriver som ”en intensiv utbildnings- och introduktionsfas” har nu alltså det första av de planerade 946 Lightyear 0 rullat av bandet.
– På Valmet Automotive är vi mycket stolta över att ha färdigställt den första förproduktionen av Lightyear 0. Det är ett viktigt steg på vägen mot att producera bilar till kund och att förverkliga en dröm, säger Pasi Rannus som är ansvarig för tillverkning hos Valmet.
Enligt Valmet går arbetet med att få i gång serieproduktionen av Lightyear 0 enligt plan. Den ska byggas vid fabrikens senaste monteringslina som bland annat använder sig av en robot för lasersvetsning.
Nyligen visade tester i en vindtunnel att Lightyear 0 är världens mest aerodynamiska elbil med ett cw-värde på endast 0,175.
Förutom solcellerna i karossen, som enligt Lightyear kan bidra med upp till sju mils räckvidd per dag, är hela bilen konstruerad för att vara extremt energieffektiv. Trots ett förhållndevis litet batteri på 60 kWh har Lightyear 0 en WLTP-räckvidd på 62,5 mil.
2025 vill Lightyear lansera den mindre modellen Lightyear 2. Den ska använda sig av samma teknik som Lightyear 0 men planeras att få ett pris på omkring 30 000 Euro, eller omkring 320 000 kronor.