Flera myndigheter utreder bojkott av Volvo Cars ägare
Carl Undéhn
27 jun 2023
Efter att Ukrainas myndighet för korruptionsbekämpning NAZK satt Volvos kinesiska ägare Geely på sin svarta lista hamnar nu även Volvo i blåsväder. Försvarsmakten, Göteborgs stad och Västra Götalandsregionen överväger nu att bojkotta bilar från Geely Holding – vilket alltså innefattar Volvo och Polestar.
– Ja, det kan det bli. Vi vill inte att några av Västra Götalandsregionens invånares skattepengar ska bli skattepengar i Ryssland och finansiera kriget, säger Håkan Andersson, socialdemokratisk ordförande i styrelsen för fastighet, stöd och service i regionen till Sveriges Radio.
Vilken påverkan en bojkott skulle få är idag oklart. Förutom Volvo Cars är Geely även storägare i lastbilstillverkaren Volvo Lastvagnar. Även från aktieägare kommer kritik mot att Volvos ägare fortsätter med sin verksamhet i Ryssland.
– Det är olyckligt och tondövt att Geely inte delar våra värderingar i den här frågan, säger Anders Oscarsson som är ägaransvarig i pensionsjätten AMF till Dagens Industri.
Orsaken till svartlistningen är att Geely – till skillnad från många andra biltillverkare – inte har dragit sig ur Ryssland efter att landet invaderade Ukraina för över ett år sedan. Tvärtom, under årets första tre månader mer än fördubblades försäljningen av bilar från Geely i Ryssland. Med det betalar Geely skatt i Ryssland och stödjer därmed anfallskriget mot Ukraina, menar NAZK. Och Geely är inte den enda kinesiska biltillverkaren som fyllt hålet på marknaden som uppstått när de europeiska, japanska, koreanska och amerikanska biltillverkarna lämnade. I januari stod kinesiska tillverkare för 38 procent av nybilsförsäljningen i Ryssland.
När det gamla sovjetiska bilmärket Moskvich skulle återuppstå i Renaults före detta fabrik i Moskva förra året – som enligt uppgift såldes för en rubel – var det i själva verket den kinesiska modellen JAC S4 som där fick nya emblem.
Volvo Cars har i ett uttalande meddelat att deras ryska dotterbolag har avvecklats. Biltillverkaren var också det första märket inom Geely att sluta sälja bilar i Ryssland i februari förra året. I övrigt vill Volvo inte kommentera saken utan hänvisar till Geely.
– Ukrainas lista står för Ukraina, det är ingenting som har någon påverkan på svensk eller europeisk lagstiftning, säger Stefan Lundin som är kommunikationschef hos Geely i Sverige till SVT.