Bekräftat: Peugeot E-3008 får 70 mils räckvidd
Carl Undéhn
12 sep 2023
Nya Peugeot E-3008 är en modell som presenterats inifrån och ut. Först fick vi veta att det blir den första modellen på Stellantiskoncernens nya elbilsplattform STLA Medium. Redan där såg det lovande ut med teknik som gör en räckvidd på 70 mil möjlig.
I somras fick vi ett smakprov på inredningen och Peugeots koncept Panoramic i-Cockpit innan vi i förra veckan till slut fick se designen av utsidan. Nu har nya E-3008 firat officiell premiär och ja – uppgifterna om räckvidden visade sig stämma.
Peugeot E-3008 erbjuds i tre versioner, där utförandet med ett batteri på 98 kWh och en motor på framaxeln med 230 hästkrafter har en WLTP-räckvidd på 70 mil. Det gör att Peugeot E-3008 räckviddsmässigt kan jämföras med Fisker Ocean Extreme. Den har en räckvidd på 70,7 mil vilket är rekord för en elsuv.
Instegsversionen av Peugeot E-3008 är också den framhjulsdriven, men med 210 hästkrafter och ett mindre batteri på 73 kWh som då ger E-3008 en räckvidd på 52,5 mil. Samma batteri hittas i den fyrhjulsdrivna versionen där de två elmotorerna bjuder på totalt 320 hästkrafter. Räckvidden är även här 52,5 mil. Oavsett batteristorlek kan E-3008 snabbladda med 160 kW. Exakt hur lång tid det tar att ladda till 80 procent nämns inte. Peugeot nämner endast att tiden för att ladda är 30 minuter.
STLA-plattformen är upplagd för ett 800-voltsystem för en laddeffekt över 200 kW, men det hittas endast hos de större versionerna av plattformen. Med STLA Medium som används här är det i stället ett 400-voltsystem som gäller. Peugeot E-3008 kan också dela med sig av ström genom Vehicle to Load (V2L) för att till exempel ladda en dator. Ombordladdaren är på 11 kW, men det finns 22 kW som tillval.
Jämfört med tidigare 3008 har den nya versionen vuxit med 10 centimeter på längden. Med en längd på 4,54 meter är det ändå en inte alltför stor elsuv idag. Peugeot E-3008 är till exempel några centimeter kortare än till exempel Volkswagen ID.5 och över två decimeter kortare än Tesla Model Y.
Bagaget rymmer 520 liter och framme vid förarplatsen breder en 21 tum stor liggande display ut sig över instrumentbrädan. Ovanför den breda mittkonsolen sitter vad Peugeot kallar för ”i-Toggles”, vilket är touchknappar där du själv kan ställa in vilka funktioner som ska finnas där.
Den som vill använda den egna mobilen kan koppla upp den trådlöst med Apple Car Play eller Android Auto. Enligt Peugeot finns det även röststyrning, men det nämns inte hur avancerad den är och vilka funktioner som går att styra.
Nya Peugeot E-3008 tillverkas i Frankrike och ska börja säljas i februari nästa år. När den kommer till Sverige och vad priset här blir har ännu inte meddelats.