Ny affärsplan ska vända Polestars miljardförluster

Carl Undéhn

Carl Undéhn

9 nov 2023

Polestar såg ut att vara på väg att nå sitt mål om att i år kunna leverera mellan 60.000 och 70.000 bilar. Ett mål som ursprungligen var 80.000 bilar för 2023. Men nu sänks målet till den nedre nivån när Polestar meddelar att de räknar med att leverera 60.000 bilar i år. Även det långsiktiga målet om att 2025 kunna leverera 290.000 bilar sänks till mellan 155.000 och 165.000 bilar.

En ljuspunkt är att de 13.976 bilar som levererades under det tredje kvartalet innebär en ökning på 51 procent, jämfört med samma period förra året. Men trots ökade leveranser fortsätter märket att gå med förlust. Under det tredje kvartalet uppgick de till 2,8 miljarder kronor.

Det ska vändas till 2025, då Polestar har som mål att uppnå ett ”positivt kassaflöde” genom fler modeller, minskade kostnader och en omarbetad affärsplan. För att klara sig fram tills 2025 behöver Polestar enligt sina egna uppgifter däremot 1,3 miljarder dollar i extern finansiering – omkring 14 miljarder kronor.

Lösningen enligt Polestars nya affärsplan är att satsa på marginal framför volym – alltså mer att behålla mer av pengarna de omsätter. För hela 2023 räknar Polestar med en bruttomarginal på omkring 2 procent. År 2025 ska den siffran ha ökat till ”high teens”, alltså strax under 20 procent.

– Genom att ha tagit nödvändiga steg för att omarbeta vår affärsplan, minskar vi kostnaderna och förbättrar effektiviteten för att skapa ett mer motståndskraftigt och lönsamt Polestar – och minskar samtidigt vårt finansieringsbehov, säger Polestars vd Thomas Ingenlath.

Polestars ägare Geely och Volvo Cars skjuter nu till mer pengar i form av lån på totalt 450 miljoner dollar, eller 4,9 miljarder kronor. Av det står Volvo Cars står för 200 miljoner dollar och Geely för 250 miljoner dollar.

Samtidigt förlängs de tidigare lånen från ägarna med tre år för att nu gälla fram till juni 2027.  

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!