Nya detaljer kring Renault 4 – kommer nästa år
Carl Undéhn
7 mar 2024
Det har precis varit premiär för nya Renault 5. Att en ska följas upp av ännu en eldriven modell med ett klassiskt namn i form av Renault 4 är känt sedan länge. Nästa år ska den visas och under bilsalongen i Paris förra hösten fick vi också se ett konceptet 4EVER TROPHY på den kommande modellen. Ett koncept som i alla fall optiskt gav intryck av att vara en bil för tuffa tag.
Om slutresultatet också blir en bil med off road-look återstår att se. Enligt Renault visar den övre delen av konceptet vad vi kan vänta oss av Renault 4. Och nu avslöjar chefsingenjören Vittorio d’Arienzo lite mer i en intervju med Autocar. Bland annat att det blir en helt annan bil än Renault 5. Det lovas bland annat att den blir mer högbyggd och får bättre markfrigång. En liten kompaktsuv, med andra ord, och enligt Vittorio d’Arienzo ”en schweizisk armékniv” i sitt segment. Vad som menas med det är dock oklart. Detsamma gäller om designen kommer ta lika stort avstamp i originalet som hos Renault 5. Hos konceptet 4EVER TROPHY är det i alla fall svårt att se några direkta likheter.
Rent tekniskt använder den samma plattform som Renault 5, AmpR Small. Det betyder bland annat att även Renault 4 får en multilinkaxel bak. Men chassit ska vara mer upplagt för komfort, rent av mjukt enligt Vittorio d’Arienzo. Även om han lovar att den nya Renault 4 inte kommer luta i kurvorna, något som var ett kännetecken för den ursprungliga modellen som tillverkades från 1961 till 1992.
I övrigt borde vi kunna räkna med samma specifikationer som hos Renault 5. Det betyder två batterier på antingen 40 eller 52 kWh samt en elmotor med 70, 90 eller 110 kW. Hur mycket Renault 4 kommer skilja sig storleksmässigt från Renault 5, som mäter 3,92 meter på längden, har inte meddelats.