Premiär för Kia EV3 – den nya folkelbilen?
Carl Undéhn
23 maj 2024
Kia har rönt framgångar med EV6 och EV9. Med nya kompaktsuven EV3 ska samma koncept och delvis samma teknik paketeras in i ett mindre format. Och med kompaktsuvar som det snabbast växande segmentet i branschen blir det en viktig modell.
Med en längd på 4,3 meter hamnar EV3 i samma storleksklass som Renault Megane E-Tech, Smart #1 och Volvo EX30. Modeller som Kia också pekar ut som konkurrenter. Men även Volkswagen ID.3 och faktiskt egna Kia e-Niro. För den blir kvar på marknaden och ska fylla ett annat behov med sina olika drivlinor.
EV3 kommer i två versioner som båda är framhjulsdrivna. Motorn har en effekt på 150 kW (204 hästkrafter), men senare kan vi räkna med fler hästkrafter i en GT-version. Till skillnad från vissa av konkurrenterna väljer Kia inte att sätta in ett LFP-batteri i sin kompaktsuv. Här är det batterier med NMC-kemi som, vilket innebär innebär bättre prestanda vid kalla temperaturer och ett bra beslut för svenska kunder.
EV3 Standard Range har ett batteri på 58,3 kWh som ger en räckvidd på 41 mil. Long Range-versionen kommer med ett batteri på 81,4 kWh för en räckvidd på 60 mil. ”Klassledande i sitt segment”, påpekar Kia.
För Kia har inte kokat ned all teknik hos EV6 och EV9 i det mindre formatet. EV3 byggs visserligen med samma plattform E-GMP, men använder ett 400-voltssystem. Det mindre batteriet kan snabbladdas med 102 kW, det större klarar 128 kW. I båda fallen sämre än de flesta konkurrenter och långt ifrån de 240 kW som Kias större elbilar klarar. Ett plus är att också EV3 kommer med tvåvägsladdning och är förberedd för både Vehicle to Home och Vehicle to Grid.
Utseendemässigt känns den boxiga designen igen från stora Kia EV9. Fronten är både hög och platt, men Kia har arbetat med detaljer för att sänka luftmotståndet. Bland annat systemet ”Active Air Flap” med en flärp under främre stötfångaren. När bilen kör över 80 km/h fälls den ned för bättre aerodynamik vid högre hastigheter.
De räta formerna och ett bra jobb med paketeringen av insidan ger en oväntat rymlig bil. Till exempel hittas ett bagage som rymmer 460 liter. Vi har redan varit och kollat in Kia EV3 och med Elbilen Plus kan ni läsa mer om våra intryck av den här.
Svenska priser och datum för leverans har ännu inte meddelat. Kia säger att EV3 ska börja levereras i Europa i höst, men nämner inte på vilka marknader.