Scania lanserar nytt bolag för laddlösningar
Carl Undéhn
11 jun 2024
Lastbilstillverkaren Scania satsar stort på eldrivna lastbilar. Med rätt förutsättningar har chefen Christian Levin öppnat för att endast sälja batteridrivna lastbilar från 2040. För att kunna sälja dem krävs en kraftig utbyggnad av laddinfrastrukturen för tung trafik. Ett arbete som Scania nu till viss del tar tag i på egen hand.
Inom det nya bolaget Erinion vill Scania installera 40.000 laddpunkter på sina kunders anläggningar. Någon tidsplan för det anges inte, men satsningen beskrivs som Scanias bidrag till de minst 240.000 laddpunkter vid depåer och knutpunkter som de europeiska biltillverkarnas intresseorganisation ACEA anser kommer behövas år 2030.
– Med Erinion erbjuder vi en komplett lösning som förenklar övergången till elfordon, vilket gör det möjligt för våra kunder att fokusera på sin kärnverksamhet medan vi hanterar laddningsinfrastrukturen, säger Jonas Hernlund som är vd för Erinion.
Erinion vill erbjuda vad de beskriver som “skräddarsydda, effektiva och pålitliga laddningslösningar” för sina kunder. Med det lovas också kostnadsbesparing på upp till 150.000 kronor per år och lastbil samt ökad drifttid av fordonen genom att planera schemat för laddning.
Det nya bolaget är Scanias andra engagemang kring laddlösningar för tung trafik. Ägaren Traton är en del av Milence där de tillsammans med Daimler Trucks och AB Volvo fram till 2027 vill bygga 1.700 laddpunkter för lastbilar och bussar utmed viktiga vägar i Europa. Inom det samarbetet är bland annat tre stationer på gång i Sverige.