Beslut idag – så blir EU:s strafftullar på kinesiska elbilar
Carl Undéhn
12 jun 2024
Förra hösten inledde EU-kommissionen en undersökning kring om elbilar tillverkade i Kina drar nytta av statliga subventioner där. Något som då anses skulle ge dem konkurrensfördelar när de säljs på EU:s marknad.
Enligt uppgifter till brittiska Financial Times är det nu klart att EU kommer införa strafftullar på elbilar tillverkade i Kina. Med det uppges dagens importtull på 10 procent öka till 35 procent från och med juli i år. Något officiellt uttalande från EU-kommissionen har ännu inte kommit.
Beslutet kommer inte bara påverkar priset på elbilar från kinesiska märken som BYD, MG, Nio, och Zeekr. Även europeiska biltillverkare som BMW/Mini och Cupra, samt Volvo och Tesla bygger elbilar i Kina vilka då också får höjd importtull.
Syftet med de höjda tullarna är att skydda europeisk bilindustri, men frågan splittrar kontinentens tillverkare. Franska Renault och Stellantiskoncernen, där förutom franska märken som Citroën och Peugeot bland annat även Fiat, Alfa Romeo och Opel ingår, har varnat för konkurrensen från Kina. De tyska tillverkarna med stora aktiviteter på den kinesiska marknaden har varit skeptiska till att införa tullar.
– Höj inte tullarna. Jag är av motsatt åsikt, jag tycker att vi ska göra tvärtom: ta de tullar vi har och sänk dem. Det är så marknadsekonomin fungerar. Låt konkurrensen styra, sa Mercedes svenske chef Ola Källenius tidigare i år till Financial Times.
Även från svenskt håll har det uttryckts skepsis kring ökade importtullar. I veckan kom det även uppgifter om att Volvo tidigarelägger produktionsstarten av elbilen EX30 i Belgien. USA har redan infört 100 procent importtull på elbilar från Kina, en fyradubbling mot den tidigare nivån på 25 procent. Utöver det har även importtullen för batterier och batterikomponenter tillverkade i Kina där höjts från 7,5 till 25 procent.