Byd Atto 2 ska göra elbilar mer lättillgängliga

Carl Undéhn

Carl Undéhn

13 jan 2025

Kompaktsuvar är det snabbast växande segmentet i Europa just nu och något som alla tillverkare vill ha med i sitt utbud. Även kinesiska Byd, som nu officiellt har presenterat den europeiska versionen av modellen Atto 2.

Bilen mäter 4,3 meter på längden och har ett axelavstånd på 2,62 meter. Utseendemässigt påminner modellen om den 15 centimeter längre Atto 3, som finns på den svenska marknaden sedan hösten 2022 och var den mest registrerade elbilen i juli 2023.

Under karossen använder Atto 2 det av Byd egenutvecklade LFP-batteriet Blade, och då med så kallad cell-to-body-teknik där battericellerna monteras direkt i bilens underrede. Något som ska bidra till både en mer styv kaross och mer utrymme på insidan.

Hur det är med benutrymmet får vi återkomma till efter en provkörning, men bagaget rymmer i alla fall 400 liter, eller 1.340 liter med fällt baksäte. Det kan jämföras med Kia EV3, som är exakt lika lång och har ett bagage som rymmer 460 liter.

Batteriet har en kapacitet på 45,1 kWh som i kombination med en elmotor på framaxeln me den effekt på 130 kW (177 hästkrafter) ger Atto 2 en WLTP-räckvidd på 31,2 mil. Vilken effekt det går att ladda med har inte meddelats. Senare ska det även lanseras en version med större batteri.

Byd Atto 2 har inte krocktestats av Euro NCAP ännu. Men däremot har den fått toppbetyget fem av fem stjärnor och betyget 96 procent i Green NCAP där bilars bilars totala miljöpåverkan under hela sin livstid undersöks. I testet lovordades bland annat den låga förbrukningen och vikten på förhållandevis låga 1.590 kilo.

Detaljer om pris och datum för svensk lansering har ännu inte presenterats. Men Byd lovar ett pris som ska innebära en ”lättillgänglig ingång till elbilsvärlden”.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!