/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F03%2FFord-Varmepump01.jpg)
Så förbättrar Ford räckvidden med ny värmepump
Carl Undéhn
4 mar 2025
Temperaturerna på våra breddgrader gör värmepump till ett välkommet inslag i våra elbilar. Med det minskas energiförbrukningen för att hålla kupén varm på vintern, med bättre räckvidd som resultat. Ford börjar nu använda en ny typ av värmepump med en mer effektiv teknik i sina eldrivna transportbilar. De kallas VIHP och bygger på en ånginsprutade värmepumpsteknik som ska förbuska mindre energi vid både uppvärmning och kylning av kupén. Enligt Ford innebär det att räckvidden för transportbilen E-Transit ökade med mellan 7 och 10 procent, jämfört med en bil utan värmepump.
Något som är välkommet för alla, men särskilt för företag som använder Fords transportbilar där det gäller att hålla bilarna i rullning.
–För företag som använder skåpbilar innebär varje kilometer som körs mellan laddningarna mindre stillestånd och mer pengar. Vi jagar varje kilometer för att maximera effektiviteten och göra eldrivna fordonsflottor mer produktiva och kostnadseffektiva för våra hårt arbetande företagskunder, säger Ingo Krolewski som är arbetsledare för Climate Attribute and Controls på Ford.
Förutom E-Transit är den ånginsprutande värmepumpen VIHP standard i modellerna Ford E-Transit Custom och E-Tourneo Custom.