/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F03%2FLexus-RZ-2025-02.jpg)
Lexus RZ får nya motorer, större batteri – och ”växellåda”
Carl Undéhn
12 mar 2025
I förra veckan ordnade Toyota eventet Kenshiki Forum i Bryssel där vi var på plats och mer om det kan ni läsa om i årets nummer 3 av Elbilen och snart här på webben. Där presenterade Toyota flera nya elsuvar, och även lyxmärket Lexus har en del nytt på gång vad gäller eldrift.
Tre nya modeller lovas under de kommande 12 månaderna och den ena av dem fanns på plats i Bryssel. Det handlar om en uppdaterad version av elsuven RZ som får ett större batteri på 77 kWh för upp till 10 mils längre räckvidd och nya elmotorer. Framhjulsdrivna RZ har då 224 hästkrafter, med fyrhjulsdrift 381 eller 408 hästkrafter när RZ nu kommer i en F Sport-version med Interactive Manual Drive som är virtuella växlar för att öka körglädjen.

Systemet är programmerat att efterlikna en åttastegad växellåda och styrs med paddlar på ratten. Genom att styra elmotorernas vridmoment simuleras olika växlingslägen. Det finns även simulerade motorljud som anpassas efter varvtalet. Tillsammans ska det enligt Lexus bidra till en ökad körupplevelse och systemet kan stängas av för den som vill.

Nu kommer också steer by wire, alltså styrning utan mekanisk koppling där det krävs mindre rattutslag för att styra.
– Det ger en mer intuitiv och naturlig styrkänsla. Vi har jobbat med att perfektionera styrning och kan elektroniskt förstärka den feedback som är viktig för att föraren verkligen ska bli ett med bilen, säger Shinya Ito som leder elektrifiering hos Lexus.
Med uppdateringen får Lexus RZ även en tystare insida, förbättrad fyrhjulsdrift och dragvikten är nu 1.500 kilo. De övriga två elbilarna visas senare.