/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F05%2FJeep-Compass03.jpg)
Nu med eldrift och fyrhjulsdrift – här är Jeep Compass
Carl Undéhn
6 maj 2025
Det är dags för en ny generation av Jeep Compass och med det erbjuds modellen också som helt eldriven. Till skillnad från märkets första eldrivna modell Avenger, som endast kom med drivning på framhjulen, erbjuds Compass med fyrhjulsdrift. Då levererar de dubbla elmotorer en gemensam effekt på 276 kW, eller 375 hästkrafter. Det är mer än de fyrhjulsdrivna syskonmodellerna E-3008 och E-5008 från Peugeot. De använder samma plattform, STLA Medium från ägaren Stellantis, men har en effekt på 239 kW. Enligt Jeep beror den högre effekten på att Compass har fått en annan och mer kraftfull elmotor på bakaxeln.
I kombination med bilens så kallade reduktionsväxellåda som sänker hastigheten men ökar vridmoment kan det sistnämnda komma upp i 3.100 Nm på bakhjulen, enligt Jeep. ”Detta ger maximalt grepp i de mest utmanande situationer, med möjlighet att klättra uppför en 20% sluttning, även med noll grepp på framhjulen”, skriver de i ett pressmeddelande.

Apropå framhjulen så kommer eldrivna Jeep Kompass även med en elmotor på framhjulen och då med en effekt på 157 kW, eller 213 hästkrafter. Tillsammans med batteriet på 74 kWh lovas då en räckvidd på 50 mil. Hur stort batteriet är hos den fyrhjulsdrivna versionen avslöjas inte, men Jeep lovar där en räckvidd på 65 mil. Förmodligen handlar det om samma större batteri på 97 kWh som även Peugeot och Opel ska använda i sina fyrhjulsdrivna suvar på STLA Medium-plattformen.

Batteriet kan snabbladdas med upp till 160 kW, men det är oklart om det gäller för båda storlekar. Jeep anger inte heller den mer vanliga tiden för att fylla batteriet från 10 till 80 procent. I stället skriver de att det tar en halvtimme att ladda från 20 till 80 procent. Jeep Compass mäter 4,5 meter på längden och bagaget rymmer 550 liter när alla säten används. På insidan finns en skärm på 16 tum där det hittas ett nytt infotainmentsystem som ska få fler funktioner genom uppdateringar over the air, OTA. Bilen kommer också med assistanssystem som självköprning i nivå 2, alltså funktioner som adaptiv farthållare och filhållningsassistent.
Compass vill vara en riktig Jeep som även ska klara lite tuffare vägar. Som exempel nämns en markfrigång på 20 centimeter och bilen ska klara vattendjup på 47 centimeter. Det finns ännu inga svenska priser, men nere på kontinenten börjar priset på 49.300 euro, eller knappt 540.000 kronor.