/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F03%2FVolta-Zero-01.jpg)
Volta Trucks ansöker om konkurs – för andra gången
Carl Undéhn
6 maj 2025
Den ursprungliga svensk-brittiska lastbilstillverkaren Volta Trucks ansökte om konkurs hösten 2023. Men efter att nya pengar kommit in från investeraren Luxor Capital, som tog över den brittiska delen av företaget, meddelades i mars förra året att tillverkningen skulle dra igång igen hos kontraktstillverkaren Steyer i Österrike.
Men nu behövs det en ny investerare och i brist på det ansöker Volta Trucks om konkurs igen. Då både för den brittiska delen Volta Commercial Vehicles Limited det österrikiska dotterbolaget Volta Commercial Vehicles GmbH i Österrike. Den exakta orsaken till konkursansökan har inte framkommit, men redan i förra veckan kom det uppgifter om att den brittiska delen av Volta Trucks sökte nya investerare.
Med lastbilar som utvecklats för eldrift från grunden och anpassade för transporter trånga städer ville svensk-brittiska Volta Trucks utmana de etablerade tillverkarna. Det såg lovande ut, tillverkningen av den första modellen Volta Zero på 16 ton kom igång hos Magna Steyr 2023 och fler versioner var på gång. Dessutom fanns det en beställning på 1.500 eldrivna lastbilar från logistikjätten DB Schenker.
Men när företagets amerikanska batterileverantören Proterra Inc, som levererar batterier till lastbilen, ansökte om rekonstruktion i USA, satte käppar i hjulet för planerna då. ”Nyheten i början på augusti i år om att bolagets batterileverantör inträtt i amerikansk Chapter 11 skedde vid absolut sämsta tidpunkt när produktionen skulle skalas upp, och produkten levereras till väntande kunder, och har successivt lett till ökad osäkerhet hos olika intressenter samt till slut, trots stora ansträngningar, omöjliggjort finansiering”, skrev Tomas Bergström som är vd för Byggmästare Anders J Ahlström Holding AB, som var storägare i företaget Volta Trucks.