/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F09%2FYangwang-U9-rekord-sep-2025-02.jpg)
Rekord igen – Yangwang U9 nu världens snabbaste
Carl Undéhn
24 sep 2025
Yangwang är prestandamärket från kinesiska Byd som bland annat har lanserat supersportbilen U9. För några veckor sedan slog en specialversion av modellen, kallad Yangwang U9 Track Edition, rekordet som världens snabbaste elbil. Då genom att föraren Marc Basseng körde i 472,41 km/h på testbanan ATP Automotive Testing i tyska Papenburg. Nu har bilen varit ute […]
Yangwang är prestandamärket från kinesiska Byd som bland annat har lanserat supersportbilen U9. För några veckor sedan slog en specialversion av modellen, kallad Yangwang U9 Track Edition, rekordet som världens snabbaste elbil. Då genom att föraren Marc Basseng körde i 472,41 km/h på testbanan ATP Automotive Testing i tyska Papenburg.
Nu har bilen varit ute på samma bana och med samma förare bakom ratten. Vilket har lett till att bilen nu slagit rekordet som världens snabbaste serietillverkade personbil. Marc Basseng körde Yuangwang U9 Track Edition i 496,22 km/h och slog därmed det tidigare rekordet på 490.48 km/h som hyperbilen Bugatti Chiron Super Sport 300+ lyckats komma upp i.

– Yangwang är ett varumärke som inte känner till några omöjligheter, och det är bara genom detta engagemang för framtida utveckling som ett fordon som U9X kan skapas. Jag vill tacka hela teamet och föraren Marc Basseng för hans skicklighet och tekniska bidrag. Det är fantastiskt att världens snabbaste serietillverkade bil nu är eldriven, kommenterar europachefen från Byd Stella Li det nya rekordet.
Jämfört med de vanliga Yangwang U9, där de fyra elmotorerna ger en gemensam effekt på 960 kW (1.290 hästkrafter), har effekten hos Track Edition skruvats upp till hela 2.250 kW (3.019 hästkrafter). Enligt föraren Marc Basseng var det nya rekordet endast möjligt tack vare att Yangwang U9 är en eldriven bil. Elmotorerna hos Yuangwang U9 Treack Edition kommer till exempel upp i ett varvtal på 30.000 varv i minuten.

– Tekniskt sett är något sådant inte möjligt med en förbränningsmotor. Tack vare elmotorn är bilen tyst och det finns inga lastväxlingar. Det gör att jag kan koncentrera mig ännu mer på banan, säger han.
Yangwang U9 mäter 4,96 meter på längden ochg är endast 1,31 meter hög. I botten hittas ett LFP-batteri av typen Blade från Byd med en kapacitet på 80 kWh. Bilen byggs med 1.200-voltsteknik och batteriet kan laddas med en effekt på 500 kW som gör det möjligt att fylla det från 30 till 80 procent på tio minuter.