Annons:

Vid tester – första bilder av Mercedes eldrivna ”Baby G-Klass”

Carl Undéhn

Carl Undéhn

25 nov 2025

Mercedes eldrivna G-klass har blivit en flopp. Bilen, som officiellt heter G 580 with EQ Technology, är visserligen ingen volymmodell, men i somras kom siffror som visade att Mercedes sålt endast knappt 1.500 exemplar sedan sälstarten 2024. Kanske kan den utlovade mindre versionen av eldrivna G-klass gå bättre hem hos kunderna. Att en sådan är […]

Mercedes eldrivna G-klass har blivit en flopp. Bilen, som officiellt heter G 580 with EQ Technology, är visserligen ingen volymmodell, men i somras kom siffror som visade att Mercedes sålt endast knappt 1.500 exemplar sedan sälstarten 2024.

Kanske kan den utlovade mindre versionen av eldrivna G-klass gå bättre hem hos kunderna. Att en sådan är på gång är bekräftat och nu har det dykt upp bilder som visar en prototyp av den så kallade ”Baby G” under tester. Trots den kraftiga maskeringen syns det tydligt att den mindre versionen behåller mycket av G-klassens räta former och på bakluckan sitter vad som ser ut att vara en hållare för reservhjul.

Det som sticker fram av strålkastarna i fronten avslöjar att de får samma runda form som hos större G 580 och motorhuven ser kort ut. Oklart är exakt vilken teknik som döljer sig under karossen. Mercedes har både antytt att de mindre G-klass kommer att använda en egen plattform och som sitt större syskon byggas med en ramkonstruktion för bättre terrängegenskaper.

Det låter däremot som ett dyrt alternativ och det har även nämnts att den mindre G-klass kommer använda plattformen MMA, vilket är samma som hos nya CLA. Det har även kommit uppgifter om att AMG arbetar på en egen version som då kommer använda de så kallade axialflödesmotorer för både hög effekt och högt vridmoment som tas fram av förtaget Yasa, som idag ägs av Mercedes.

Lanseringen av den mindre G-klass väntas ske under nästa år.